Åsbräcka

Begravningsavgift

Begravningsavgiften är 25,8 öre på varje hundralapp (2023). Alla som är folkbokförda i Sverige och betalar kommunal inkomstskatt betalar begravningsavgift. Svenska kyrkan bedriver begravningsverksamhet på uppdrag av samhället. Länsstyrelsen utser ett begravningsombud för att ta tillvara de personers intressen som inte är medlemmar i Svenska kyrkan.

I begravningsavgiften ingår:

• bisättning (förvaring av stoftet fram till begravningen)
  • gravsättning av kista eller urna, inklusive gravöppning och iordningsställande av gravplatsen
  • transporter från bisättningsokal till krematorium och kyrkogård inom förvaltningsområdet
  • kremering
  • lokal för borgerlig begravning
  • gravplats för kista eller urna i 25 år
  • Begravningsavgiften går också till skötsel av allmänna ytor på begravningsplatserna, administration och nyanläggning av begravningsplatser samt vård och underhåll av kulturhistoriskt värdefulla gravvårdar.

Detta ingår inte i begravningsavgiften

• Borgerlig ceremoni
  • Annonsering
  • kista, urna