Foto: Magnus Aronsson/IKON

Mer om konfirmation

Här får du svar på några frågor om konfirmation i Lerums församling.

Varför ska jag vara med?

Konfirmandtiden är ett erbjudande om att fundera kring livets stora frågor, om Gud, dig själv och världen. Du får möjlighet att utforska tillsammans med andra, men även på egen hand. Vi gör det genom lek och samtal, undervisning, kreativa övningar och gudstjänst, både på läger och hemma.

Vad är konfirmation?

Konfirmationen är en bekräftelse av dopet. Konfirmandtiden handlar om livet, kyrkan, kristen tro och hur dessa hänger ihop. Konfirmation är både konfirmandtiden och den avslutande gudstjänsten då konfirmandgruppen får gestalta sin konfirmandtid i predikan.

Jag är äldre än 14 år och har insett att jag vill konfirmeras. Är det för sent?

Det är aldrig för sent att konfirmeras! Kontakta oss så löser vi det. Om du är tonåring kan vi fixa plats åt dig i en av våra konfagrupper. Är du äldre än så kan du bli vuxenkonfirmand.

Behöver jag tro på Gud?

Om du är nyfiken och intresserad, måste du ingenting. Många ändrar sig, ifrågasätter, upplever något och ändrar sig igen! Vad du kommer fram till är det som är intressant.

Måste jag vara döpt eller medlem i Svenska kyrkan?

Nej, du behöver inte vara medlem i kyrkan eller döpt för att vara konfirmand. Men för att kunna bli konfirmerad vid den avslutande gudstjänsten behöver du vara döpt och då blir du automatiskt medlem! Vill du det blir dina föräldrar tillfrågade innan dopet. Du är själv med och bestämmer var och när du döps.

Jag bor i en annan församling. Kan jag ändå konfirmeras i Lerums församling?

Ja, det går bra.

Finns det grupper som är anpassade för oss med särskilda behov?

Alla personer är olika. Hör av dig eller be din vårdnadshavare göra det. Förklara för oss hur du funkar och vad du behöver så gör vi vårt bästa för att hitta en lösning tillsammans.

Måste man gå i kyrkan varje söndag under konfaåret?

Alla konfirmander ska gå på 12 gudstjänster, varav minst en under jul och minst en under påsk. Kyrkoåret skiftar ständigt och varje vecka har ett eget tema med nya bibeltexter och perspektiv. Det firas gudstjänster både på söndagar och vardagar, så du kan gå när det passar dig

Kostar det något?

Nej, våra konfirmandalternativ är gratis.

Slutligen. Det är ändå ett helt år av ens liv. Man vill att det ska vara kul och värt det, så vad är det bästa?

Många svarar att det är gemenskapen i gruppen och alla roliga minnen som skapas. Att bli tagen på allvar är en annan grej. Det är många som vill konfirmera sig för att få åka på läger, vilket brukar vara årets höjdpunkt. Vissa tycker det är självklart, medan andra blir förvånade, att det bästa med att konfirmera sig är att komma närmare sin tro och förstå religionen. Och, stunderna i kyrkan förstås, en favorit hos många. Hoppas vi ses!