Fjärde Advent
Herrens moder
Predikan av Rebecca Klitgaard Nelsson
Ibland är det svårt att veta vad man ska säga. Som vid en fråga, som är lite väl stor, ett uppdrag, vars vidd inte kan överblickas. Som vid ett frieri, då en del dörrar visserligen stängs men då en välornamenterad port till ett annat liv öppnas.
Mellan frågan och svaret döljer sig övervägandet av olika verkligheter. Om tiden mellan fråga och svar är lång, om den fylls av motfrågor, kan det betyda att den som ska svara dröjer så länge den kan med ett svårt besked. Eller så tyder det utdragna svaret på en sann begrundan. En pregnant begrundan, som är havande med ett stort svar.
Så är redan Marias tankar havande när ängeln Gabriel uppenbarar sig för henne och berättar att hon ska bli gravid med Jesus. Likt de stora profeterna uttrycker hon en undran över hur det egentligen ska gå till, hur hon ska kunna vara rätt person för detta kall. Men så svarar hon till slut:”Jag är Herrens tjänarinna, må det ske med mig som du har sagt.” Eller Let it be, som det heter i den engelska bibelöversättningen, och i Paul McCartneys låt som tillägnades hans egen döda mor, som kom till honom i en dröm med dessa ord.
Det här tillfället, som kallas Jungfru Maria bebådelse, firas i mars, och vår text idag är den lovsång hon utbrister i när hon en tid senare träffar sin äldre släkting Elisabeth, som även hon är havande genom ett mirakel. Elisabeth bär på Johannes döparen som sparkar till i magen av fröjd när de båda kvinnorna möts. Denna glädjespark kommer av ett grekiskt ord, som översatts från ett hebreiskt ord, som i sin tur kopplas till kor som släpps ut från sitt stall. Det är en okontrollerbar glädje, en fysisk, sprittande glädje – en nyfunnen frihet!
Magnificat, som lovsången kallas, sjungs flitigt i kyrkans dagliga böner, tillsammans med två andra lovsånger som också handlar om nyfödda barn. Den är mycket vacker, men också intressant. Maria prisar den Gud som upphöjer de ringa, som mättar hungriga och visar de rika tomhänta bort. Det är bekvämt att identifiera sig med evangeliernas fattiga och hungriga, som Jesus sedan ofta kommer att rikta sig till. Men många här i Sverige lever relativt rikt i förhållande till dessa människor. Är dagens rika, som jag själv, då bland de som visas tomhänta bort? Som störtas från våra troner? De onda, snarare än de goda?
Det är en tanke vi måste våga ta på allvar. Den som är rik låter gärna rikedomen sippra in i själen för att sedan leva i en illusion om att vara självtillräcklig. Den som är mätt kan lätt glömma att brödet kommer från Herren. Den som är hungrig vet att brödet är en dyrbar gåva. Herrens bröd är dessutom parat med en ännu mer dyrbar gåva: ett kall.
Ett kall till att leva med enkelheten som ideal. En beredskap att offra bekvämlighet för efterföljelsens skull. Att leva sant och ärligt.
Så hur ser din begrundan ut, när frågan kommer? Hur lyder ditt svar? Dröjer du i osäkerhet för att på så vis fly från svaret, för att lämna över ansvaret till andra, och låta dem bära konsekvenserna? Räds du att låta kallet sjunka in i dig, eftersom du är rädd för förändring? Svarar du ja, med tvekan, utan att verkligen mena det, bara för att göra någon glad i stunden?
Till jul önskar jag mig en beredvillighet som Marias. En styrka till sann begrundan, beredd på vad som än må komma. Styrkan till rättframma och ärliga svar. En styrka från Gud till att leva i svaret, leva i kallet. Jag vill kunna vara ärlig och modig, så att min lovsång blir lika stark och öm som Marias