Startsidan

Här får du veta hur du lägger till innehåll på webbplatsens startsida. På startsidan gör du också inställningar för hela webbplatsen, till exempel för sidfot och kalenderhändelser.

Börja med toppbild, rubrik och ingress

Överst på sidan lägger du in rubrik, ingress och toppbild. Rubriken ska vara namnet på församlingen eller pastoratet, till exempel Stora Lundby–Östad pastorat. ​

Ingressen kan vara en kort välkomnande text, en till tre meningar lång. Det går inte att göra några radbrytningar i ingressen.

I toppbildens övre högra hörn finns ett kugghjul. Klicka på det för att välja bild. När du har valt bild, kan du kryssa i rutan Förändra bilden, för att justera hur bilden ska visas. Läs i lathunden Bilder, under rubriken Toppbilder och puffbilder, om hur du påverkar bildens beskärning och fokus.

Bildtext visas inte till toppbilden. Däremot ska du alltid ge den en alternativtext.

Startsidans administration.
Exempel på hur den övre delen av en startsida kan se ut i administrationen.

Fyll på med innehåll

När du är klar med övre delen av startsidan kan du klicka på plustecknet för att fylla på med exempelvis puffarnyhetslistapressmeddelandentext och bild.

Gå in under flikarna

Överst i administrationen av startsidan finns några flikar du behöver gå in under.

Publiceringsalternativ

Meta description

I fältet under Meta description kan du skriva en kort text som Google förhoppningsvis väljer att visa när din webbplats startsida visas i en lista av sökträffar. Texten under rubriken på skärmdumpen visar vad som är skrivet i fältet Meta description på den nationella startsidan. ​

Intern och extern sökmotor

Under rubriken intern sökmotor väljer du om webbplatsens startsida och alla undersidor ska vara sökbara på hela svenskakyrkan.se, bara inom den egna webbplatsen eller inte alls.

Under rubriken Extern sökmotor kan du välja att du vill rekommendera att webbplatsen inte indexeras av externa sökmotorer. Det är bara en rekommendation och inte en garanti för att webbplatsen inte kommer att hittas.

Webbplatsinställningar

Visa kalenderhändelse från

Skriv in den eller de enheter du vill visa kalenderhändelser ifrån.

Visa kalender i sidopanel

Välj om du vill att en röd kalenderknapp ska visas i kanten på alla sajtens webbsidor. När besökaren klickar visas några kalenderhändelser och en länk till kalendern.  ​

Sidfot

Webbplatsens sidfot är tvådelad. Den består av en lokal del (vit) och en gemensam del (blå). Innehållet i den blå delen är gemensamt för alla sidor på svenskakyrkan.se. Det kan du inte påverka. I den visas länkar till gemensamma sidor och tjänster.

Som redaktör kan du påverka innehållet i den lokala delen. Kontaktuppgifterna hämtas automatiskt in från Kyrksam, så om de är felaktiga eller saknas behöver du se till att de justeras i Kyrksam.

Hitta snabbt

Skriv in upp till sju länkar som leder till prioriterade sidor. Sidans rubrik blir automatiskt länktext.

Sociala kanaler

Om församlingen har konton på Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Vimeo och Svenska kyrkans bloggportal fyller du i adressen till dessa. Om församlingen inte har konton, leder länkarna i sidfoten till de nationella kanalerna.

Dölj den lokala sidfoten

Kryssa i om du vill dölja den lokala delen av sidfoten.

Aktivera ny design

Om din webbplats skapades när startsidans layout såg annorlunda ut än den gör i dag, kan du klicka i rutan Aktivera ny design för att byta utseende. När du har ändrat kan du inte ändra tillbaka till den gamla layouten.