Personal

I personaladministrationen kan du lägga till information om personal. Informationen kan du sedan visa i personallistor och i personrutor på externwebben.

Om du vill visa kontaktuppgifter för en eller flera medarbetare (eller andra personer) på webben ska du använda personrutor och personallistor. Innan du börjar måste du se till att personerna finns med i personaladministrationen. All information om en person redigeras där och hämtas sedan automatiskt in till de personrutor och personallistor du skapar.

 

Lägg till eller redigera information om personal

Gör så här:

  1. Gå in i administrationen för externwebben.
  2. Klicka på Personal i vänstermenyn.
  3. Klicka på skiftnyckeln bredvid en persons namn för att redigera informationen.

Klicka på Lägg till ny personal för att mata in information om en ny person:

  1. Fyll i relevanta personuppgifter. Förnamn, efternamn och e-post är obligatoriskt.
  2. Fältet för SMS-nummer går inte att kombinera med mobilnummer. Välj ett av fälten.

  1. Gå in under fliken Bild och klicka på Välj bild.
  2. Markera en redan uppladdad bild eller ladda upp en ny.
    Rekommenderad bildstorlek för personalfoton – läs mer i lathunden om bilder.
  3. Anpassa bilden genom att välja format, zooma eller beskära den.
    Format – Du kan välja stående eller kvadratiskt porträtt, alternativt välja format själv.
    Zoom – Zooma om du vill visa en del av en större bild.
    Beskärning – Ta tag i bilden och dra och släpp den där du vill ha den. Den del av bilden som ligger inom rutan är den del som syns för besökaren. Om du väljer formatet Fritt kan du också påverka rutans höjd/bredd-förhållande.

Under fliken Uppdrag väljer du vilket uppdrag personen har, det vill säga vad personen arbetar som eller med. Att ange uppdrag gör det också möjligt att skapa personallistor som visar alla personer med ett visst uppdrag.

  1. Klicka på plustecknet.
  2. Välj webbplats/enhet där uppdraget i fråga finns.
  3. Börja skriva in de tre första bokstäverna i ett uppdrag – om det redan finns inlagt dyker det upp i listan så att du kan välja det. Om uppdraget inte finns skriver du klart namnet (första bokstaven ska vara versal) och klickar enter. Svara ja på frågan om du vill skapa ett nytt uppdrag – men läs först noga så att du inte stavat fel eller liknande. Du kan inte radera uppdrag.
  4. Bekräfta genom att klicka Koppla uppdrag.
  5. Vill du koppla fler uppdrag till personen klickar du på plustecknet igen.

Om du kopplat fler uppdrag till samma person kan du

  • sortera uppdragen genom att dra och släppa dem i önskad ordning
  • koppla bort ett av uppdragen genom att klicka på soptunnesymbolen och svara ja på frågan om du vill koppla bort. Det tar inte bort uppdraget utan bara kopplingen till det.
  • välja att ett kopplat uppdrag inte ska synas i personallistor eller personrutor genom att klicka på raden för uppdraget i fråga. Raden får då en ljusare nyans och den gröna bocken försvinner.

Om någon är frånvarande en längre period, till exempel på grund av tjänstledighet, kan du gå in under fliken Publiceringsalternativ och se till så att personens uppgifter inte syns på webben. Det gör du genom att avmarkera kryssrutorna Visas i listor och Visas i personruta.

När personen är tillbaka igen markerar du kryssrutorna igen för att personen ska synas i de listor och rutor där hen fanns med tidigare.

Om du vet i förväg när någon börjar eller slutar kan du schemalägga det genom att gå in under fliken publiceringsalternativ och välja publiceringsdatum eller avpubliceringsdatum. 

Förutom att ange uppdrag kan du tagga personer med ämnesområden. Det är i första hand aktuellt om du vill kunna visa filtrerade personallistor. Till exempel skulle en lista kunna visa upp alla diakoner (uppdrag = diakon) som jobbar med barn (gemensamt ämnesområde = barn).

Lägg till personruta eller personallista på en webbsida

Gör så här:

  1. Stå på sidan där du vill infoga en personruta eller personallista.
  2. Klicka på plustecknet och välj Personal.  
  3. Välj om du vill infoga en personruta eller en personallista:

  1. Välj personruta.
  2. Klicka på Välj person och sök fram personen du vill skapa en personruta till. 
  3. Bocka i vilka uppgifter som ska synas i personrutan, till exempel bild, e-post och mobilnummer. 
  4. Bocka i rutan Visa rubrik och fyll i rubrikfältet om du vill ge personrutan en rubrik, till exempel "Kontakta ansvarig pedagog". 
  5. Visa uppdrag: Det är möjligt att dölja personens uppdrag, både här och i personaladministrationen – i personrutan visas aldrig uppdrag som är dolda i personaladministrationen.
  6. Om du vill kan du dölja enhetsnamn eller personbeskrivning och skriva in ett eget enhetsnamn eller beskrivning som bara syns i just den här personrutan.

Vid tjänstledighet eller liknande kan man dölja personrutor i personaladministrationen. I sådana fall syns det tydligt i förhandsvisningen och när du sparat och personrutan visas inte för besökare.

  1. Välj personallista.

Under fliken Skapa listan 

  1. Skriv en rubrik 
  2. Välj vilken eller vilka webbplatser du ska hämta personal från och om du vill visa personal från underliggande enheter. En underliggande enhet kan till exempel vara kyrkogårdsförvaltningen i din församling.
  3. Ange ämnesområden och uppdrag om du vill filtrera listan ytterligare. Du kan bara välja uppdrag utifrån det du filtrerat på tidigare, det vill säga webbplats och eventuella ämnesområden. 
  4. I personaladministrationen finns möjlighet att dölja personer från listor. Dolda personer visas inte i listan även om filtreringen är inställd så att de borde synas.

Under fliken Visning 

  1. Visa uppdrag – Det är möjligt att dölja uppdragen, både här och i personaladministrationen. I personallistan visas aldrig uppdrag som är dolda i personaladministrationen.
  2. Bocka i Visa filtreringsfält om du vill att besökare själva ska kunna söka/filtrera i listan. Går inte att kombinera med en grupperad lista. 
  3. Sortering/gruppering – välj mellan att sortera listan i bokstavsordning eller att gruppera listan på uppdrag.
  4. Antal i listan – välj hur många personer som ska visas i listan till att börja med, och hur många fler som visas vid varje klick på ladda fler-knappen. Går inte att kombinera med en grupperad lista.