Lediga jobb

Så här får du jobbannonser att synas på den egna webbplatsen och i det nationella lediga jobb-flödet.

Två olika sätt att skapa jobbannonser på webben

Alternativ 1: Använd rekryteringsverktyget Varbi

Om din enhet har avtal med rekryteringsverktyget Varbi syns de tjänster ni lagt in där automatiskt på den nationella sidan med lediga jobb i Svenska kyrkan. Den listan visar alltså alla lediga jobb i Svenska kyrkan som publicerats via Varbi.

Du kan också använda funktionen Lediga jobb för att visa upp lediga jobb på din lokala webbplats. Funktionen kan infogas på valfri standardsida. I Lediga jobb-funktionen kan du visa utannonserade tjänster från en eller flera enheter som använder Varbis lösning.
Exempel på hur funktionen Lediga jobb ser ut på sidan med lediga jobb på kyrkokansliet och utomlands.

Gör så här för att infoga funktionen Lediga jobb:

1. Gå till sidan där du vill ha funktionen och klicka på plustecknet.
  2. Välj funktionen Lediga jobb.
  3. Välj rubrik och underrubrik (valfritt).
  4. Välj aktuell enhet. Enhetsnamnen i listan är de namn som används i Varbis system. Du kan välja flera enheter.
  5. Välj hur många lediga tjänster som ska visas åt gången. Får inte alla tjänster plats kan besökaren själv klicka fram fler lediga tjänster. För de flesta enheter är valet 5 det bästa.
  6. Kryssa i checkboxen om du vill att besökaren ska kunna filtrera bland tjänsterna.

Om det inte finns några lediga tjänster visas en text som berättar det. Du behöver alltså inte ta bort funktionen eller uppdatera sidan om ni inte har några lediga tjänster under en period.​

Interna tjänster och möjligheter för spontanansökningar visas inte i flödet. Använd länken från Varbi för att skapa en egen annons eller puff på lämpligt ställa på webben, intranätet eller i ert organisatoriska team.

Alternativ 2: Skapa standardsida i externwebbsadministrationen. Tagga med ämnesområde för att visa annonsen på gemensam sida med lediga jobb.

Om ni inte använder Varbi kan du istället skapa en standardsida för varje ledig tjänst och publicera på webbplatsen. Du kan också skapa en samlingssida där du lägger in puffar som leder till de olika tjänsterna.

Genom att tagga jobbannonserna med ämnesområden kan du få dem att synas på en gemensam sida med lediga jobb i församlingar, pastorat och stift

1. Skapa en ny standardsida eller nyhetssida för varje ledig tjänst. Se till att du har en bra sammanfattande text av tjänsten under fliken Puff.
  2. Sätt en tydlig rubrik på sidan. Den ska innehålla både vilken typ av tjänst det rör sig om och på vilken plats. Det är rubriken på sidan som visas på de nationella sidorna. Exempel på formulering: "Kantor i Västra Marks församling". ​
  3. Ge varje ny sida det gemensamma ämnesområdet Lediga tjänster. Lägg också till det gemensamma ämnesområdet för ditt stift (till exempel "Luleå stift"). Det innebär att dina lediga tjänster kan visas på ditt stifts webbplats.
  4. Under fliken Publiceringsalternativ väljer du avpubliceringsdatum. Ange dagen efter jobbannonsens sista ansökningsdatum. På så vis behöver du inte bevaka när du ska ta bort annonsen. Sidan med annonsen försvinner automatiskt när den är inaktuell.
  5. Visa tjänsterna på er samlingssida Lediga tjänster genom att använda puffar.

Din jobbannons syns nu på sidan med lediga jobb i församlingar, pastorat och stift. Nyaste platsannonsen visas överst.

Visa lediga jobb på stiftets webbplats

Genom att använda en lista som visar nyheter och sidor som är taggade med både det gemensamma ämnesområdet Lediga tjänster och det gemensamma ämnesområdet för ditt stift kan du visa lediga tjänster från ditt stift på din webbplats.

Börja med att kommunicera till dina församlingar och pastorat att de från och med nu behöver lägga till både det gemensamma ämnesområdet Lediga tjänster och det gemensamma ämnesområdet för ditt stift på sidor och nyheter som handlar om lediga tjänster. Den informationen finns även med i lathunden för att visa lediga tjänster på nationell nivås sida.

Infoga lista med lediga jobb

1. Lägg till en lista på en sida på ditt stifts webbplats. Det kan antingen vara en sida som redan visar lediga tjänster eller en nyskapad sida.
  2. Ställ in listan att visa de gemensamma ämnesområdet Lediga tjänster och det gemensamma ämnesområdet för ditt stift (till exempel Växjö stift).
  3. Kryssa i rutan Lista från alla webbplatser (kräver gemensamt ämnesområde).
  4. Välj att listan ska visa inlägg som är taggade med båda ämnesområdena (inte antingen det ena eller det andra).

När dina församlingar och pastorat börjar tagga sina sidor och nyheter med rätt gemensamma ämnesområden kommer de att dyka upp i listan på din webbplats.