Foto: Helén Svensson

Botaniska fick studiebesök av Trädgårdsgruppen

Nyhet Publicerad

Trädgårdsgruppen åkte till Botaniska trädgården i Göteborg och fick njuta av prunkande rabatter, sol, god fika och härlig samvaro.

Trädgårdsgruppen är ett gäng entusiaster som träffas på vindskyddsängen på Härryda kyrkogård torsdagar ojämna veckor. Oavsett väder är vi ute. Då och då lämnar vi dock hemtrakten och åker på utflykt. Torsdagen den 18 augusti skedde årets andra utflykt. Den gick till Botaniska Trädgården i Göteborg.

Vår ciceron, Marcus Bengtsson, var som vanligt påläst om växter och Botaniskas olika zoner, bambulunden, rhododendrondalen mm.

Maria Björk, trädgårdstekniker i pastoratet, bidrog med sina kunskaper om växter. Bland annat lotsade hon oss till näsduksträdet, klippträdgården och lite andra spännande platser.

Som vanligt intog vi medhavd fika i en lummig del av trädgården. Fulla av många intryck av prunkande rabatter, sol, god fika, motion for vi hemåt igen.

Nästa gång träffas vi vid vindskyddet  som vanligt. Då blir det något spännande ämne och en liten enkel måltid. Låter det intressant? Kom till Härryda kyrkogård torsdagar ojämna veckor kl 11.30! Hoppas vi ses!

Text och foto: Helén Svensson

Korta fakta om Botaniska (från Botaniskas hemsida): Invigdes 1923 i samband med den stora jubileumsutställningen. Med sina 175 hektar är det en av Europas största trädgårdar i sitt slag. Här finns ca 16 000 arter och kulturformer. Varje år besöks Botaniska av ca 650 000 besökare, ett av de största besöksmålen i Västra Götaland. Botaniska - Göteborgs botaniska trädgård