Foto: Emilia Lindstrand/IKON

Skola och kyrka

Vi erbjuder en rad undervisningspass för förskola och skola.

En del äger rum i församlingshemmet i Landskrona, andra i Sofia Albertina kyrka och något i klassrummet.

Du kan läsa mer om de olika undervisningspass som vi erbjuder nedan. Alla har koppling till gällande läroplan. Genom våra undervisningspass kan du uppfylla något eller några av målen som finns angivna i läroplanen. Alla är gratis.

Abrahamsbarn

Abrahams barn

Enligt både Bibeln, Torahn och Koranen levde en man för länge sedan, litet mer än 4000 år sedan, som hette Abraham. Han kom från staden Ur i ett rike som hette Babylonien (numera Irak). I Babylonien och på många ställen dyrkade man en mångud, men något händer med Abraham som gör att han börjar dyrka en ny Gud. Den Gud som senare kom att ses som den ende Guden för både judar, kristna och muslimer.