Läroplan – Krubbvisning i Sofia Albertina kyrka

Ett skolmaterial som vänder sig till årskurs 1–3

Materialet behandlar Jesu födelser och omständigheterna kring denna, samt kopplar händelsen till barnens verklighet.

Programmets innehåll

En pedagogledd upplevelsevandring i Sofia Albertina, där vi berättar berättelsen om den allra första julen. Vi gör personerna i berättelsen levande och kopplar deras situation och livsöde till situationer och livsöden som eleverna känner till. Eleverna får röra sig i och bekanta sig med kyrkorummet.

Innehåll kopplat till läroplanen

Att leva tillsammans

Migration inom ett land och mellan länder.  Vad detta kan ha för orsaker och få för konsekvenser.

Att leva i närområdet

Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.

Att leva i världen

Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur bibeln och deras innebörder.