Foto: Lars Wall

Landskrona minneslundar

Landskrona kyrkogård har sedan 2004 två minneslundar som har fått namnen Gamla respektive Nya minneslunden.

Gamla minneslunden från 1968

Platsen var de första decennierna en ceremoniplats som sedan omformades av landskapsarkitekten Per Friberg. Den var tänkt som en liten glänta i skogen med en damm och tillhörande bäck. Bäcken togs av skötselskäl bort i ett senare skede.

Den inramas idag av skuggröna, idegran, rhododendron och vårtbjörk.

Nya minneslunden togs i bruk 2004

Nya Minneslunden invigdes på hösten 2003 och är ritad av dåvarande kyrkogårdschefen Pål Reijer. Den består av en stor gräsmatta inramad av rhododendron och lindar.

Den konstnärliga utsmyckningen av återanvända gravstenar är utförd av konstnär Mikael Liljeqvist. De återfinns i fontän, sidostycke på bänkar, bord och tankestenar.

Ordningsregler för minneslundarna

• Inom minneslunden gravsätts aska efter avliden som har kremerats. Särskilda gravplatser får inte avskiljas eller markeras, det är inte heller tillåtet med utmärkning genom olika typer av minnesmärken eller plantering.
  • Du är välkommen att lägga ner blommor eller placera ut ljus inom det område som är markerat för detta inom minneslunden.
  • Vaser, krukväxter eller gravlyktor får inte sättas ut.
  • Papper och annat avfall ska läggas i ett uppsamlingskärl.
  • Vänligen observera att det inte är tillåtet att beträda gräsmattan.
  • Vi ber er även att behandla minneslunden med respekt.