Var med och påverka Svenska kyrkans framtid!

Rösta i kyrkovalet 19 september 2021

Vad handlar valet om?

Svenska kyrkan är Sveriges största trossamfund med 5,8 miljoner medlemmar. Den kristna grunden innebär ett engagemang för alla människors värde och värdighet och för ett aktivt miljö- och klimatarbete.

Som medlem bidrar du till gemenskap, glädje, fördjupning och sammanhang för dig själv och andra, till exempel genom dop, bröllop, andra gudstjänster, öppen förskola, barn- och ungdomsverksamhet, körer och konserter.

Du bidrar också till att bevara vårt gemensamma kulturarv, i form av byggnader och traditioner och du är med och stödjer kyrkans sociala arbete för människor i utsatthet, ensamhet och sorg.

Ladda ner ”Bra att veta om kyrkovalet” som pdf.

Beställ brevröstningpaket

Ett sätt att rösta i förväg är att brevrösta. För detta behövs ett brevröstningspaket som du kan få från församlingsexpeditionen. Paketet är kostnadsfritt och där finns allt du behöver.

Klicka här för att beställa!

Nomineringsgrupper

Här hittar du information om nomineringsgrupper som finns representerade som förtroendevalda i Landskrona församling.

Paneldebatt

Här kan du ta del av paneldebatten som sändes den 31 augusti i samband med Kyrkovalet 2021. Du hittar även svar på frågor som inte hann besvaras under livesändningen.

Om kyrkovalet

I kyrkovalet röstar väljarna om vilka som ska vara med och bestämma i Svenska kyrkan de kommande fyra åren.

Så röstar du

Information om hur, var och när du kan rösta i kyrkovalet.

Valresultat

Valresultat från kyrkovalet 2021, information om vad som händer efter kyrkovalet och mandatfördelningen.

Tillgänglig webb

Sidor om kyrkovalet med information på lätt svenska, talad webb och teckenspråk. (Denna sida uppdateras!)

På andra språk

På andra språk/In other languages

Här finns information om kyrkovalet på andra språk. Information about the election in Church of Sweden translated to several languages. OBS! Uppdatering av översättningarna pågår!

Webb för nomineringsgrupper och kandidater

För nomineringsgrupper och kandidater

Information som vänder sig till nomineringsgrupper och dig som kandiderar.

Fasta valkretsmandat till kyrkomötet

Så här många fasta valkretsmandat får varje stift till kyrkomötet.

En häcklabyrint.

Valorganisation

Valorganisationen för 2021 finns för nedladdning här.

Andra saker som vi tror att du kan vara intresserad av

Så styrs Landskrona församling

Svenska kyrkan är en demokratiskt styrd organisation. Här kan du läsa om hur organisationen är uppbyggd och se vilka personer som företräder dig som medlem i Landskrona. Du hittar även protokoll från båda kyrkorådet och kyrkofullmäktige.

Vad tror vi på?

Enligt Kyrkoherde Eva-Lotta Grantén

Protokoll och styrdokument

Här hittar du protokoll från kyrkorådet och kyrkofullmäktige samt vår församlingsinstruktion och verksamhetsberättelse.

Förtroendevalda 2022–2025

Ledamöter och ersättare