Nine Welsh Folksongs

Konsert som genomfördes 30/10 kl.18.00 med S:t Clemens kyrkokör med solister och orkester under ledning av Kim Lundberg.

S:t Clemens kyrkokör framförde ”Nine Welsh Folksong” för Sopran & Tenor samt kör och oktett av Rick Birley.

Rick Birley, f. 1954, är en kompositör som bor i Dorset. Birley har skrivit för såväl orkester som soloinstrument.

Nio walesiska folksånger är grunden för detta verk som är skrivet för en oktett (8 musiker), kör och 2 solister. Nio Walesiska Folksånger skrevs till en minnesgudstjänst för Brother D, som arbetade för att hjälpa hemlösa.

Medverkande:

S:t Clemens kyrkokör

Solister:
Ulrica Lundbladh – sopran, Staffan Lindberg – tenor

Orkester:
Flöjt/Piccola  – Kristina Eriksson, Klarinett/Basklarinett – Johanna Lewis, Fagott/Kontrafagott – Magnus Nilsson, Horn I – Åshilld Henrikssen, Horn II – Chris McKay, Trumpet – Christer Ekstedt, Violin – Holger Petersen, Violoncello – Lars Gahnsby.

Dirigent – Kim Lundberg

Ladda ner hela programmet här genom att trycka på bilden!

Svenska uruppförandet i S:t Clemens kyrka 2020

Under 2021 uppfördes verket i S:t Clemens kyrka, Laholm, 25/10 2020 under ledning av Kim Lundberg. Inspelningen kan ses nedan.

När verket uruppfördes 2010 var Henrik Lagercrantz tenorsolist. Henrik sjöng med sopranen Ulrica Lundberg. Henrik framförde även några folkinspirerade stycken vid konserten.

P.g.a de restriktioner som Corona gav sändes denna liveinspelning enbart på Facebook samt lades upp här på vår hemsida efter konserten.