Foto: Pixabay/Congerdesign

Kyrkans största helg: Påsken

Påsken är kyrkans största helg. Vi firar att Jesus besegrar döden. Den uppståndne Kristus visar att Gud är en levande Gud.

Skärtorsdagen

Denna kväll äter Jesus för sista gången tillsammans med sina lärjungar. Medan de äter säger Jesus att brödet och vinet är hans kropp och blod, och att de ska fortsätta att dela bröd och vin till minne av honom. Det är den första nattvarden.

Långfredagen

Jesus förhörs och döms till döden, till avrättning på ett kors. Hans brott är att han kallat sig för "judarnas kung".

Påskdagen

När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är stenen bortrullad och hans kropp är inte där. Jesus har uppstått från döden. På påskdagen firar vi att livet har segrat över döden och att godheten har segrat över ondskan. Guds kärlek kan rädda oss.

Annandag påsk

På annandag påsk hör vi flera berättelser om hur den uppståndne Jesus visar sig för lärjungarna. Deras reaktioner är olika, men oavsett hur de reagerar stannar Jesus hos dem och delar deras tillvaro.

Följ påskens drama i kyrkorna

Påskens drama innehåller svek, maktlöshet, grymhet och lidande - men också uppoffring, nåd och kärlek. Händelserna förändrade allt. Följ påskens drama.

DAGAR - TIDER - KYRKOR