Kultur och kulturarv

Kyrkorna i församlingen både är och rymmer ett rikt kulturarv. Välkommen att upptäcka det vid visningar och evenemang av olika slag.

Lagunda församling är rikt välsignad med vackra kyrkor. Här ryms kulturarv från århundraden. Kyrkorna är öppna i samband med gudstjänster samt för visningar och evenemang, ibland i egen regi och ibland i samverkan med exempelvis Fjärdhundraland

Stolor i olika färger hänger på en ställning.

Kläder i kyrkan

Präster, diakoner och biskopar har särskilda kläder när de är i tjänst. Här kan du läsa om vad det är för kläder och hur de används.

Illustration av kyrka

Vad är vad i kyrkan?

Har du koll på kyrkans olika delar och detaljer? Den här bilden visar den allra vanligaste typen av kyrkobyggnad i Sverige. En långhuskyrka med avrundat slut mot öster och torn i väster.  På den här sidan kan du lära dig mer om kyrkobyggnaden.

Giresta musikstiftelse i Giresta kyrka

Konsertverksamhet i Giresta kyrka

Tio kyrkor, en församling

I Lagunda församling finns tio vackra kyrkor: Biskopskulla, Fittja, Fröslunda, Gryta, Giresta, Hjälsta, Holm, Kulla, Långtora och Nysätra. Var och en av dem är sevärd och har sin egen historia.

Kyrkorna som kulturarv

Kyrkobyggnaden är full av historia. Föremål och detaljer av olika slag rymmer berättelser. Samtidigt är rummet inte ett museum utan används än idag. Här firas regelbunden gudstjänst, och här äger viktiga händelser i människors liv rum. Många känner starkt för kyrkobyggnaden. Det är viktigt att den finns där och att den vårdas.

Ett kyrktorn sticker upp bakom gula vårblommor.

Följ @kulturarvet på Instagram

@kulturarvet bjuder på bilder, berättelser och roliga quiz om det kyrkliga kulturarvet som tillhör oss alla och som Svenska kyrkan förvaltar. Följ oss via Instagramappen.