Bengt Löfberg

Begravningsgudstjänst har ägt rum i Kvidinge kyrka för Bengt Löfberg den 18 mars 2021. Präst: Karin Holmgren Nilsson. Kyrkomusiker: Catrin Karlsson. Trumpetsolist: Christer Ekstedt.

Vi sjöng psalmerna 11 O store Gud, 248 Tryggare kan ingen vara, samt 180 Var dag är en sällsam gåva. Som inledningsmusik spelade Catrin ”Så länge skutan kan gå”, E. Taube, samt efter överlåtelsen ”Bridge over troubled water”, P. Simon / A. Garfunkel.

Christer Ekstedt spelade ”What a wonderful world”, L. Armstrong, samt ”Il Silenzio”, N. Rosso.

Karin utgick i griftetalet från Johannesevangeliet kapitel 6, där Jesus förvandlade fem kornbröd och två fiskar så att det räckte till över femtusen människor. De häpnade över Jesu makt. Gud har också möjlighet att förvandla död till liv och avsked till återseende. Avsked, sorg och död är inte det slutgiltiga. Gud är den som skapar och ger liv. Vi går nu mot påsken där vi får följa Jesus genom död till liv. Döden kunde inte hålla honom fången. Gud gav honom livet åter och ger också oss hoppet om uppståndelse och liv, när vårt jordeliv är slut. Och Jesus är med oss alla dagar till livets slut.

Gravsättningen kommer att äga rum på Kvidinge kyrkogård.