Foto: Malin Ferm

Ängar - biologisk mångfald på våra kyrkogårdar

På alla våra kyrkogårdar, samt vid Kungsbacka kyrka, lämnar vi vissa gräspartier oklippta för att skapa ängar med en mångfald av örter som kan erbjuda de viktiga insekterna föda och livsrum.

På vissa ställen har vi även planterat och sått in ängsblommor i gräsytorna. Vi började skapa ängsytor under 2021. Det tar flera år att etablerara en blomstrande äng men även högt vajande gräs är vackert och viktigt för många insekter. Runt ruinen på Hanhals Nedre kyrkogård har det varit äng sedan flera år tillbaka och här är rik blomning av bland annat styvmorsvioler, mandelblommor och fibblor.

På Gamla kyrkogården har vi också låtit några gamla ramgravar bli insektsplanteringar med perenner, buskar och ängsörter som tilltalar bin och fjärilar. På dessa gravar finns skyltar med växtförteckningar som kanske kan inspirera till att plantera gravrabatter med insektsväxter.