Foto: Johannes Frandsen/ikon

Vi söker kyrkoherde till Kungsängen-Västra Ryds församling -Närå, vi behöver ingen frälsare (det har vi redan)

Kungsängen-Västra Ryds församling söker kyrkoherde. Sista ansökningsdag är 4 november.

Däremot behöver vi dig som med glädje och lust vill vara kyrkoherde i Kungsängen-Västra Ryds församling och dig som vill vara en kommunikativ, pedagogisk och lyhörd chef för de cirka 18 anställda medarbetarna.

Det finns några väldigt spännande uppdrag som väntar på dig:

• Församlingsinstruktionen med dess viljor, drömmar och ledord ska du få att landa in i vår verksamhet, du får både utveckla men också avveckla.
  • Vårt pilgrimstänkande kommer du att få fördjupa och likaså vår snart uppstartade verksamhet ”Messy Church”.
  • Du får vandra på redan upptrampade samverkanstigar med andra goda aktörer i närsamhället men förstås också trampa upp nya. (En tydlig stig finns redan till Bro församling)
  • Du kommer att få uppmuntra medarbetarna till självledarskap och dela visionerna med många medarbetare som längtar efter gemensamma målbilder.
  • Du kommer att få utöva ett teologiskt ledarskap med församlingens värdeord Öppenhet, Gemenskap och Evangelium.
  • Det ideella engagemanget är en viktig dimension i vår församlingsinstruktion. Det arbetet kommer du också att få fördjupa.
  • I kyrkorådet kommer du att få en självklar roll som teolog och vägledare in mot framtiden.

Du som söker den här tjänsten vill vi har erfarenhet av chefskap sen tidigare och som känner dig trygg och stabil i ditt chefskap. Du är prästvigd i Svenska kyrkan. Du är en pedagogisk och strategisk person som på ett klokt sätt kan visualisera våra gemensamma målbilder. Vi vill även att du är handlingskraftig och får saker gjorda. Du har körkort B och tillgång till egen bil. Vi vill förstås också att du, med allt du själv är, har en vilja att dela med dig av det du kan och vill, vara mänsklig, närvarande och nyfiken.

Kort om oss

Kungsängen-Västra Ryds församling ligger i Upplands-Bro kommun, i hjärtat av Mälardalen i en av regionens mest natursköna kommuner. I kommunen finns två tätorter, Kungsängen och Bro. Vi är en församling mitt i nutiden med rötter i historien. Här möts traditionell kyrklighet och den moderna nutidsmänniskan av idag, på en plats med stor inflyttning och demografisk bredd. I kommunen finns också vår grannförsamling, Bro församling, som vi samarbetar med. Vi finns en halvtimmes pendeltågsfärd från Stockholm.

Vi har väldigt stora resurser vad gäller mötesplatser i församlingen. Det finns många drivna och framåtriktade medarbetare, dopen i församlingen ökar och vi har en stabil ekonomi.

Frågor om tjänsten?

Ring eller skriv till: Torbjörn Strand, vik. kyrkoherde, telefon 072-572 47 87, torbjorn.strand@svenskakyrkan.se eller till Britt-Marie Gerdin, vice ordförande i kyrkorådet, telefon 08-581 719 76, 070-89 18 361, bm.gerdin@outlook.com
Fackliga företrädare lämnas vid eventuellt intervjutillfälle.

Ansökan, med cv skickas senast den 4 noveber till

kungsangen.vastraryd@svenskakyrkan.se eller per post till
Kungsängen-Västra Ryds församling
Kyrkvägen 35