Foto: Alex o Martin /IKON

Konfirmation 2020-2021

Är du intresserad av konfirmation, hör gärna av dig till våra ledare så berättar de mer. Om du vill träffa nya vänner och besöka spännande platser, om du tillsammans med andra vill fundera på vad som är viktigt i livet, vad som hjälper Dig att fullt ut vara Dig själv och fundera kring Gud, då är det här något för dig!

Inga frågor eller funderingar om tro eller livet är dumma eller konstiga, du kan fråga om vad du vill.

Årets grupp är för dig som är född 2006. Gruppen har startat och konfirmationen blir söndag 25 april 2021. Man kan inte längre anmäla sig till årets grupp men vill du veta mer så hör av dit till Johanna eller Louise så berättar det mera.

Vad handlar konfirmation om?

- Du är välkommen oavsett om du är döpt eller inte.
- Du är välkommen oavsett om du tror på Gud eller inte.
- Det kostar ingenting att vara med, allt ingår.

Om Corona och covid-19 Kungsängen-Västra Ryds församling följer folkhälsomyndighetens riktlinjer. Vi ställer inte in - vi ställer om!

Om du behöver särskilt stöd
Konfirmationen i Svenska kyrkan vänder sig till alla tonåringar i Sverige. Om du behöver särskilt stöd vill vi som arbetar med konfirmation försöka ordna så att du kan vara med på ett sätt som passar dig. Ta kontakt med Svenska kyrkan där du vill konfirmeras och ställ dina frågor.

Nya kompisar och mer kunskap
Om du väljer att konfirmera dig hoppas vi att du efteråt ska känna att du fått fundera på frågor som du tycker är viktiga tillsammans med andra, att du fått många nya kompisar och haft en jätterolig tid, och att du lärt dig mer om Gud, Jesus, livet och världen.

Nyfiken och vill veta mer?
Kanske blev du mer nyfiken på kyrkan och kristen tro, och vill fortsätta i en ungdomsgrupp eller som ung konfirmandledare. Eller så var inte kristen tro något för dig, men nu vet du vad det handlar om. Kontakta Louise eller Johanna för mer information. Se kontaktuppgifter nedan.

Året grupp, 2020-2021

Hösten 2020
Onsdag 26 augusti
kl 18.00-19.00
 Kungsängens kapell, Kyrkvägen 35, Kungsängen.
Öppet hus med mingel i trädgården.
Kom och träffa oss som jobbar med konfirmander! Ställ gärna frågor.
Vi bjuder på något gott för alla som kommer förbi.

Onsdag 2 september, start.
Därefter varannan onsdag, jämna veckor t.o.m v.50
Kl 15.30-16.00 Drop-in-mellis.
Kl 16.00-18.00 Konfirmandträff
Plats:
Kungsängens kapell, Kyrkvägen 35, Kungsängen.

9 - 11 oktober, fredag-söndag LÄGER
På lägergård eller på hemmaplan.

Våren 2021

Onsdag 13 januari
Kl 15.30-16.00
Drop-in-mellis.
Kl 16.00-18.00
Konfirmandträff.
Plats: Kungsängens kapell, Kyrkvägen 35, Kungsängen.

Våren 2021 LÄGER UNDER EN HELG

Söndag 25 april
Kl 11.00
Mässa med konfirmation.
Plats: Kungsängens kyrka, Kyrkvägen 35, Kungsängen.
Buss: 559, hållplats Kyrkvägen.

Konfirmationsgudstjänsten formas av konfirmander och ledare.
Konfirmandtidens höjdpunkt och avslutning är konfirmationsgudstjänsten. Det är då man samlas i kyrkan tillsammans med släkt och vänner. Konfirmanderna medverkar på olika sätt, församlingen ber för konfirmanderna och tillsammans läser man med i kyrkans trosbekännelse. Ofta firas också nattvard.

Hur konfirmationsgudstjänsten blir beror på hur konfirmander och ledare utformar den, men några moment ingår alltid:

• En redovisning förberedd av konfirmanden eller konfirmanderna själva.
  • Trosbekännelse, sammanfattar den kristna tron i korta satser. I snart 1700 år har människor läst samma trosbekännelse.
  • Bön med handpåläggning, är en bön om Guds välsignelse över dig och dina kamrater. Att ni ska få den kraft som behövs i olika situationer i livet.
  • Sändning, betonar att vi är sända ut i världen för att göra den bättre både för oss själva och för våra medmänniskor.