Mötesplats, mat och gemenskap

Nyhet Publicerad Ändrad

Kontakten är kyrkornas gemensamma sociala verksamhet i Kungälv. Mat och gemenskap tre dagar i veckan ger utsatta människor en fast punkt.

Strax innanför entrédörren fördelar Lennart Åkerlund matpaket till några personer som har ställt sig i kö.
Lennart Åkerlund är föreståndare för Kontakten sedan sex år tillbaka, en uppgift han kombinerar med att jobba med ungdomar som behöver socialt stöd.
– Jag har en bakgrund som pastor sedan 25 år. Jag jobbade i missionskyrkan, och hade även andakter här innan jag blev anställd som föreståndare.

Maten som serveras till lunch har skänkts av butiker i närområdet. Alla de stora matbutikerna är med på tåget, och Kontaktens volontärer hämtar regelbundet mat på vissa förutbestämda dagar.
– Vi tar vara på deras svinn. Det är inte dålig mat, men allt går inte att sälja. Det kan handla om att bäst före-datumet har passerats eller att förpackningarna är trasiga. Det här sättet att jobba är helt rätt i tiden, det är hållbart och flexibelt.
Det är en utmaning att med kort varsel sätta ihop bra maträtter av det man får, men Lennart menar att det brukar fungera.
– Vi kompletterar med det som saknas, och den lilla avgift vi tar för lunchen brukar faktiskt täcka det vi köper in.

Tio kronor kostar en lunch på Kontakten. Det är inte mycket pengar, men Lennart förklarar att det handlar om värdighet. Det är stor skillnad mellan att vara objekt för andras välgörenhet och att kunna betala sin egen mat.
Det finns en förening bakom Kontakten, KOC, som knyter samman de olika kyrkorna i Kungälv. Trettio volontärer turas om att ordna med allt praktiskt, som att hämta matleveranser, sköta om lokalerna och laga mat, och att sitta ner och prata med gästerna.
– Mötesplats, mat och gemenskap är någon slags sammanfattning av vad Kontakten handlar om. Vi vill förmedla en atmosfär av gemenskap. Många som kommer hit har problem med alkohol, droger eller psykisk ohälsa och de är ofta ensamma. Det finns ett stort behov av samvaro. Maten är redskapet, det är i samtalen det händer något.
Ibland diskuteras var gränsen går mellan kyrkans och kommunens ansvar, och Lennart kan hålla med om att Kontaktens verksamhet kan ligga i gränslandet.
– Jag ser det inte som ett problem, utan som en möjlighet för kyrkan att göra det en kyrka ska göra. Här omsätts ordet i handling, här blir det verkstad!

Kontakten blir mer och mer ett församlingsarbete, berättar Lennart Åkerlund. I takt med att kunskapen om verksamheten växer är det också fler som vill finnas med i arbetet. För att tydligare möta behoven behövs större och mer ändamålsenliga lokaler och det finns också tankar om att utvidga verksamheten.
Från Göteborg har han hämtat en idé som kallas ”handla för andra”. Ett enkelt koncept som går ut på att volontärer står utanför mataffärer med en inköpslista. Privatpersoner som ska in och handla kan ta med sig en lista och köpa något utöver de egna matvarorna och skänka till volontärerna på väg ut.
– Mitt jobb handlar en hel del om nätverkande, att få allt att hänga ihop. Jag har mycket kontakt med Kungälvs kommun. Det är unikt att kommunen är med i en sådan här satsning, och vi är väldigt glada för det. Det skapar förtroende.
Vanliga veckor har Kontakten öppet måndag, onsdag och fredag, nio till tretton.
Det bästa med jobbet på Kontakten är att se människor utvecklas, säger Lennart. Det är bra när de slutar komma hit! Jag kan önska att vi inte behövde finnas, men nu behövs vi, och då vill vi göra det så bra som möjligt.

Tomas Pettersson