Foto: Mona Davidsson

Fler gravplatser på Skogskyrkogården

Utbyggnaden av Skogskyrkogården är klar. Mångmiljonsatsningen omfattar 20 000 kvadratmeter och utbyggnaden ger upp till 700 nya kistplatser, askgravlund samt plats för avsked.

Utbyggnaden för upp till 700 nya gravplatser har skett på den norra sidan av Skogskyrkogården, mot friluftsområdet.
Efter upphandling blev SHT Entreprenad AB utbyggnadens entreprenör. I maj 2022 påbörjades arbetet med materialgården och själva byggtiden beräknades till runt ett år. Tidplanen höll och i juni 2023 gjordes slutbesiktning.

Projektet omfattar 20 000 kvadratmeter och utbyggnaden ger upp till 700 nya kistplatser, askgravlund samt plats för avsked.
– Vi räknar med att klara behoven för minst 40-45 år framöver, säger Mikael Osberg, kyrkogårdsföreståndare.

De formella besluten, inklusive anslag av pengar, fattades av kyrkofullmäktige i november 2020. Men redan i augusti samma år gav kyrkorådet klartecken för att gå vidare i planeringsfasen, så att arbetet med att upprätta programhandlingar kom igång.
– Vi har ju diskuterat detta i flera år och tittat på olika alternativ, förklarade kyrkorådets ordförande Margareta Alexandersson.

Svenska kyrkan är utsedd till huvudman för begravningar och skyldig att anordna och hålla med tillräckligt antal gravplatser. Alla som är folkbokförda i Sverige och betalar kommunal inkomstskatt betalar begravningsavgift.
I begravningsavgiften ingår gravplats eller motsvarande på en allmän begravningsplats under en tid av 25 år. Denna avgift ska inte blandas ihop med kyrkoavgiften, som betalas av dem som är medlemmar i Svenska kyrkan.

Idéskisserna visar en översikt av området, tänkt utformning av askgravlund samt plats för avsked. Foto: Gunilla Kolm, landskapsarkitekt
Foto: Gunilla Kolm, landskapsarkitekt