Hand som stoppar i kuvert i urna.
Foto: Johanna Frostensson

Kyrkovalet lockade en strid ström till urnorna

Det var fullt upp i församlingens fyra vallokaler under valdagen.

I samtliga fyra vallokaler, Ytterby församlingshem, Kastalakyrkan, Munkegärdekyrkan och Kungälvs församlingshem, har det varit en strid ström av röstande under dagen. Många valde att komma när lokalerna öppnade.

- Vid öppningen hade vi kö runt hörnet, det var säkert ett trettiotal, säger Urban Löfgren som är valförrättare i Munkegärdekyrkan.

Även de andra vallokalerna delar bilden av att det var många väljare som tog sig till valbåsen kring öppningen. På eftermiddagen blev det lite lugnare, men var en stadig tillströmning av röstande.

- Det har blivit några minuters paus, men det har varit folk här hela tiden. Vi håller på coronareglerna och har bett folk att vänta utanför, det är en person i taget vid bordet för valsedlar som gäller, säger Fredrik Schandorff, valförättare i Kastalakyrkan.

En av de röstande som hade tagit sig till Ytterby församlingshem var Karin Koczynski, som tyckte det var viktigt att rösta i dagens val.

- Kyrkan är en viktig del av samhället och det är viktigt att den har sin plats. Personligen tycker jag att det är viktigt att skilja kyrkan och politiken åt, säger hon.

Kyrkorådets nuvarande ordförande Margareta Alexandersson är valförättare i Munkegärdekyrkan och nöjd med dagen. Men när vallokalerna stänger klockan åtta är inte arbetet slut för det.

- Nu har vi lite framför oss med räkning av rösterna. Vi blir nog inte klara förrän fram emot tio, elva ikväll, säger hon.

Nöjd med dagen är även valnämndens ordförande Margareta Henrikson.

- Det är roligt att det är så många som kommit idag och att så många har förtidsröstat. Nu ska vi rapportera in allt här under kvällen och i morgon åker vi in till stiftskansliet och lämnar över rösterna.

Det preliminära valresultatet beräknas under natten och hittas här