Foto: Bertil Nelson och Åsa Gunnervik

#kyrkanochjag: Gospel

Nyhet Publicerad

Sara Stiernstedt är engagerad körsångare i Riverside Gospel i Ytterby. Hon ser gospeln som friskvård, gemenskap och budskap i ett. Läs hennes berättelse.

Friskvård, gemenskap och budskap i ett

”Jag heter Sara Stiernstedt och är med i Riverside Gospel i Ytterby. Det är fantastiskt kul och härligt att sjunga i kör och särskilt gospelmusik som är ösig, stämningsfull och med ett skönt budskap som ger kraft och styrka i nuet. Det är verkligen friskvård att sjunga eftersom man använder båda hjärnhalvorna när man sjunger, vilket är ett väldigt vilsamt och skönt tillstånd för hjärnan och därmed hela kroppen. Det är också en otrolig gemenskap eftersom vi behöver varandra för att det ska låta bra. Det är liksom svårt att sjunga i kör ensam. Och vår körledare Åsa är så bra, som låter många få pröva på att sjunga solo och våga plocka fram sina talanger och lita på sin egen förmåga. Att våga ta plats och känna in musiken utan några krav får i alla fall mig att växa.

I våras var jag och några från kören i Chicago på gospelresa. Det var helt fantastiskt att få ta del av musiken och kulturen i de kyrkor vi besökte. Gospeln som finns helt naturligt i deras liv varje dag. Och jag slogs av att de har en sån känsla i musiken, vilket ju lyfter musiken till en helt annan nivå och som slår alla former av musikalisk perfektion. Det blev så tydligt att gospelmusiken för dem är som en sjungande bön som de är delaktiga i tillsammans, samtidigt som det är mycket improvisation, dans och massor av instrument. Vårt svenska arv är ju tyvärr av lite mer stillsam och allvarlig karaktär. Men idag kan vi ju välja stil själva till skillnad från för 100 år sedan. Jag skulle önska att vi kunde lyfta in mer gospel och glädje i våra kyrkor så att vi kan släppa loss och säga tack istället för förlåt. Kom gärna på nästa konsert med oss om du är nyfiken på gospelmusik så förstår du vad jag menar.

Det är någonting speciellt när människor samlas kring ett intresse och som bygger helt på frivillighet. Det blir ofta ett bra klimat och en skön mix av människor på det sättet. Ett tecken på att folk trivs i kören är att vi är hela 43 personer som ska till gospelfestivalen i Stockholm. Jag ser fram emot att få sjunga gospel ihop med kända gospelprofiler, Chicago Mass Choir och många gospelkörer runt om i landet.

Jag är också väldigt glad över att min dotter börjat i Åsas barnkör Candela. Förhoppningsvis upptäcker hon också hur härligt det är att sjunga i kör och att vara del i att skapa musik med andra människor.”

Text: Sara Stiernstedt, oktober 2018.

#kyrkanochjag
Dela gärna din berättelse på sociala medier under hashtagen #kyrkanochjag

#kyrkanochjag: Om pilgrimsvandring

Att pilgrimsvandra är som att gå på livets väg. Carina Frykman delar sin berättelse om pilgrimsvandring. Du kan dela din berättelse under hashtag #kyrkanochjag.

#kyrkanochjag: Från bön till gemenskap

Robins berättelse handlar om hur han tog steget från ensam nattbön till gudstjänstgemenskap. Och steget togs efter att någon helt enkelt frågade om han ville följa med till kyrkan.

#kyrkanochjag: Ideell på Kontakten

Under hashtagen "kyrkanochjag" kan du framöver läsa berättelser som handlar just om "kyrkan och jag". Här berättar Johanna hur det är att vara ideell på Kontakten i Kungälv.