Foto: Olof Tholoander

Kyrkogårdar och begravning

Här finns information om våra kyrkogårdar och om begravning i Kropps församling.

Våra kyrkogårdar i Kropps församling:

Kropps kyrkogård
Mörarps kyrkogård
Hässlunda kyrkogård
Välluvs kyrkogård
Frillestads kyrkogård
Ekeby kyrkogård

I foldern nedan finns information om:

Våra kyrkogårdar i Kropps församling
Askgravplatser
Minneslundar

Ladda ned folder.
Information om Ekeby kyrkogård finns separat (se nedan).

Foto: Kristina Johansson/IKON

Blomsterfond:

Kropps församling kan ombesörja att sätta snittblommor i minneslund, askgravlund och askgravplats på våra kyrkogårdar. Blommor sätts då ut tre gånger om året.

Kostnad: 1000 kr. per år.

Kontakta församlingsexpeditionen för inbetalning till blomsterfonden.

Tel: 042-717 00
E-post: kropps.forsamling@svenskakyrkan.se

Självvattnande planteringslådor

Nu kan vi erbjuda självvattnande planteringslådor till våra kyrkogårdar till försäljning.

Förenkla skötseln av blommor och växter på graven med en självvattnande planteringslåda. Lådan behöver fyllas på med vatten 1–2 gånger i månaden.

Blommor ingår inte.

Vi har följande lådor till försäljning:

• 58x39 cm rektangulär: 650 kronor
  • 65x29 cm rektangulär: 650 kronor
  • 39x29 cm rektangulär: 510  kronor

Om man behöver hjälp med att montera planteringslådan är kostnaden 500 kronor.

Vill man ha hjälp med att fylla på vatten är kostnaden 400 kronor per år.

Vid intresse kontakta vaktmästaren på respektive kyrkogård. Kontakta vaktrmästaren.

Kyrkogården i Mörarp. Foto: Olof Tholander

Gravrätt

Rätten till gravplats kallas gravrätt. Den uppkommer genom upplåtelse av plats på en allmän begravningsplats till en fysisk person, kallad gravrättsinnehavare, för gravsättning av kista eller urna. Vanligtvis är gravrätten 25 år. Flera personer kan vara gravrättsinnehavare. Dessa blir antecknade i gravboken eller gravregistret och utövar rättigheter och har skyldigheter enligt begravningslagen. Gravbrev är ett bevis på att man erhållit gravrätten.

Gravskötsel

För att teckna ett gravskötselavtal krävs att någon är antecknad som gravrättsinnehavare i gravboken. Gravskötsel ingår varken i kyrkoavgiften som alla Svenska kyrkans medlemmar betalar eller i begravningsavgiften som alla de som är folkbokförda i Sverige betalar. Man kan ha skötsel med eller utan blommor. Kostnaden beräknas efter storleken på gravplatsen.

Bårtäcket är vävt av Britt-Marie J. Glyssbo.

Bårtäcke

Församlingens bårtäcke får lånas utan kostnad vid begravning i församlingens kyrkor och kan användas vid enklare kista eller som fin dekoration. Man får inte lägga stora blomsterarrangemang på bårtäcket, utan bara några få buketter. Bårtäcket är skänkt av Måndagsgruppen i Välluv 1995 och är vävt av Britt-Marie J. Glyssbo i Vävateljen i Knäred.

Våra församlingshem:

Det går att hyra våra församlingshem för att ordna en minnesstund. Läs mer.