Storyn om Holy Race

2019 invigdes nya Prostbölestigen i och med att löpartävlingen Holy Race avgjordes. Läs om hur Mattias Bångman och Max Novak kom på idén att skapa löpartävlingen Holy Race.

Den gamla Prostbölestigen mellan kyrkorna i Alsen och Offerdal får nytt liv.
- Det är min favoritplats att träna på. Ibland stoppar jag träningsklockan och känner att jag får ut det här lite djupare av träningen, säger Max Novak som är en av initiativtagarna till upprustningen av Prostbölestigen. Max har också tillsammans med Mattias Bångman skapat och driver motbackeloppet Hällrace som i sommar går in på sin fjärde säsong.

Max Novak och Mattias Bångman är skaparna av populära "Hällrace", en löpartävling uppför anrika Hällberget i Jämtländska Offerdal. När de förra året växlade upp och fick projektmedel att driva sitt arrangemang mer professionellt kom också en ny tanke; Den vackra leden, Prostbölestigen, mellan kyrkorna i Alsen och Offerdal. Kan man göra något för att väcka liv i den?
När killarna kontaktade Svenska kyrkan som äger en stor del av marken inleddes ett fint samarbete
- Vi kom till Calle Wahlström, präst i Offerdal, och ville involvera kyrkan för att knyta ihop kyrkorna. Då kom Calle med en idé om att sätta upp en meditationsled.

Det här är min favoritplats att träna på.

Njuta av naturens skönhet
Prostbölestigen går genom kalkrik jord med mossor och grov granskog blandat med fina myrar och en tjärn uppe på berget. Att få njuta av naturens skönhet och rikedom i kombination med att få ett ord på vägen är grunden för meditationsstigen. Texterna runt leden har sin utgångspunkt från Herrens bön, eller Vår fader som den heter i nya översättningen. Det är bönen som Jesus lärde sina lärjungar och det är den bönen som deltagarna får med sig i små portioner under sin vandring.
Nu i sommar arbetar skidklubben och Svenska kyrkan med att ge leden ett ansiktslyft.
- Det var ett självklart alternativ att stödja skidklubben, men också som ett förtroende att skidklubben vände sig till kyrkan, säger Calle Wahlström, präst i Offerdal.

Mattias Bångman och Max Novak är initiativtagarna till upprustningen av Prostbölestigen. De ville göra något för sin hembygd. Foto: Anders Gustafsson
Karta över Prostbölestigen

Invigning av meditationsleden sker under namnet Holyrace den 10 augusti.
Mattias och Max har mycket planering och arbete framför sig. Det är mycket logistik och samordning. Men det märks att killarna gillar utmaningar och drivs av varandra.
- Hade jag varit själv hade jag aldrig gjort det. Vi kompletterar varandra, säger Max. Mattias flikar in:
- Vi pressar och peppar varandra och driver varandra att göra saker bra. Tänk att få göra något bra för sin hembygd, säger Mattias stolt.
Prostbölestigen blir i modern tappning Holyrace - den heliga tävlingen. Vad tänker ni om helighet?
- Det här är min favoritplats att träna på. Ibland stoppar jag träningsklockan och känner att jag får ut det här lite djupare av träningen. Mer återhämtning och nästan som meditation säger Max.

Hällrace
Just nu har även Max och Mattias fullt upp med att planera inför den fjärde säsongen av Hällrace. Löpartävlingen uppför anrika Hällberget i Jämtländska Offerdal. Det har sedan 2015 gått från 20 personer till 300 deltagande löpare. Det har gjort det till Sveriges största motbackelopp.
- Hällberget är en fantastisk plats. Vi vill samla så många som möjligt och få Hällberget att koka och ge folk en häftig idrottsupplevelse, säger Mattias.
Han berättar att många av deltagare är euforiska när det kommer upp på toppen. Inte nog med att löparna möts av en storslagen utsikt. Det toppas med en välsmakande pizzabuffé uppe på Hällberget där hela traktens pizzabagare ställer upp.