Parkbänken - uppsökande funktion

Parkbänken symboliserar det diakonala arbetets uppsökande närvaro.

Också det offentliga rummet har sina bord runt vilka människor möts. Parkbänken kan sägas vara ett sådant ”bord”. Det symboliserar det diakonala arbetets uppsökande närvaro. Jesus rör sig ständigt ute bland människor, i olika miljöer. Han möter människor där de är och som de är. Vid parkbänken delas samtal och liv, kanske också kaffe och bulle.

Också en parkbänk kan komma att bli privat och igenkännbar – en plats att återkomma till. För andra fyller sociala medier på nätet samma funktion, en mötesplats för delande med kända och okända.

En stationär kyrka som välkomnar ”in”, behöver kombineras med en kyrka ”på fötter”. En utåtriktad kyrka rör sig i miljöer där människor befinner sig, ”patrullerar av” närområdet och finns tillgänglig på viktiga sociala arenor.

Uppsökande närvaro ger kontinuerlig omvärldskännedom och möjliggör möten som annars inte skulle bli av. Den uppsökande funktionen kan exemplifieras med dag-och nattvandringar på gator och torg eller på nätet, närvaro på sjukhus, inom kriminalvården, vid familjecentrum, på köpcentra och andra offentliga platser, utanför kyrkans egna.