Vår vänförsamling: Agnes studerar på gymnasiet

Här kommer ett brev från Agnes Lugnile där hon berättar om sin gymnasietid.

Agnes skriver i ett brev vi nyligen har fått från henne i samband med ett nytt läsår. Rödöns församling har just förnyat sitt ekonomiska understöd till henne under hennes gymnasietid. Brevet har kommit till som ett försök att göra relationen mellan Agnes och medlemmarna i Rödöns församlingsråd mera
levande. Jag (Knut Ekdahl) har skrivit frågor som Agnes har besvarat. Hon har skrivit på engelska.

Vad heter din skola, hur långt hemifrån ligger den och är det en internatskola?
Min skola heter Pomerini Lutherska Gymnasium. Det är en internatskola och den ligger 3,5 mil från mitt hem.

Hur många elever går i din klass, hur många sover i samma sovsal. Finns det både pojkar och flickor i din klass?
Är det bra att det finns både pojkar och flickor? Varför/varför inte?
Min klass har 75 elever, 35 pojkar och 40 flickor. I min sovsal bor 20 flickor. Det är bra att det finns både pojkar och flickor i skolan, därför att det då blir mer diskussioner och inte bara så att vi flickor berättar historier för varann.

Hur många ämnen har du detta år och vilket ämne tycker du mest om?
Under det nya läsåret läser jag tio ämnen. Kemi, biologi, lantbruk, geografi, matematik, historia, samhällskunskap, swahili, engelska och kristendomskunskap. Och som tillval har jag datorkunskap.
Jag gillar mest de fyra första jag räknat upp. Lantbruk kommer jag att ägna mig åt praktiskt, när jag slutat det här läsåret och väntar på mina resultat.

Har ni idrott på schemat? På vilket språk läser ni ämnena? Går det lättare att förstå och läsa engelska nu jämfört med när du började på gymnasiet?
Vi har inte idrott på schemat. Undervisningen i alla ämnen sker på engelska utom swahili förstås. Jag märker att det är mycket lättare med engelska nu, när jag studerat språket här ett par år. Allt är nu lättare att förstå för mig.

Hur ser schemat ut för en vanlig skoldag och när äter ni och vad äter ni?
Min skoldag ser ut så här. Vi stiger upp och ägnar oss åt ”läxläsning”. Vi arbetar sedan ute på skolgården och därefter tvättar vi av oss. Sedan är det morgonbön och därefter går vi till klassen. Vi äter frukost tidigt kl. 10 (gröt) och sedan lunch (majsgröt med bönor) kl. 14 och så samma mat till middag kl. 18 – utom onsdag och söndag, då vi får ris och bananer.

Vad gör du på helgen? Finns det ett bibliotek på skolan och läser du böcker där?
På tisdagar har vi klubb med diskussioner och på torsdagar är det särskild tid för debatter i klassen. Under helger arbetar vi mera i skolans trädgård och vi studerar på egen hand. På skolan finns ett bibliotek. Men det är så litet att de flesta böcker finns i ett förråd. Jag lånar gärna böcker och läser.

Har du lärt dig använda en dator och använder ni datorer i undervisningen? Eller i biblioteket? Använder lärarna svarta tavlan mycket men också en dator i undervisningen?
Jag har lärt mig att använda dator men använder den inte i skolarbetet. Det kommer jag att göra mot slutet av året eftersom jag valt IT som ett tillvalsämne i år. Vi har för få datorer för att kunna använda dem i undervisningen eller på biblioteket, men när vi har lektioner i It använder vi dem. Lärarna använder sig mycket av svarta tavlan på lektionerna, ganska sällan projektor och inte datorer.

Har ni många lärare och både kvinnliga och manliga? Har eleverna egna böcker i alla ämnen? Har ni egna lexikon? Har du ett eget lexikon?
Vi ha både kvinnliga och manliga lärare. I några ämnen saknar vi böcker. Skolan har nu beslutat att köpa in nya böcker. Men det blir inte så många eftersom de är så dyra. Jag har inget eget lexikon utan använder ett i biblioteket. En del av mina kompisar har egna lexikon men de är alltför små.

Måste eleverna bära skoluniform och vad tycker du om det? Också på fritiden?
I skolan måste vi ha skolans uniform. Jag tycker om den. Och på fritiden har vi särskilda kjolar och t-shirt som vi använder tillsammans med en svart kappa/jacka.

Går det lätt att få vänner bland klasskamraterna?
Ibland är det svårt att få en god vän i skolan eftersom det tar lång tid att lära känna någon. Men det går ändå ganska bra. Vi är alla i samma situation.

Vad gillar du maten som serveras på skolan?
Jag äter den som vi alla gör. Men det är svårt ibland när jag vet att i andra kulturer gör de på annat sätt. Jag kan inte köpa den alternativa maten, det har mina föräldrar inte råd till. Men jag vet att om jag arbetar ordentligt och studerar hårt så tror jag att jag kommer få ett bra liv och kunna skaffa den mat jag själv vill ha och vill äta.

Pomerini i Iringa stift Tanzania i januari 2023
Agnes Lugnile