Leva vidare

Efter en anhörigs bortgång finns det möjlighet att tillsammans med andra bearbeta de man upplevt i en Leva vidaregrupp (sorgegrupp).

Leva vidare

Att förlora en person som står en nära väcker många tankar och känslor. Ofta innebär förlusten även stora förändringar i vardagslivet. Ibland kan det vara till hjälp att få ta del av och att få dela med sig av tankar till några som är i liknande situation. I andras ord och känslor känner vi igen oss själva.

I leva vidare-gruppen hjälps man åt i all enkelhet att bearbeta sorgen och att komma en bit på vägen. Här får man möjlighet att samtala kring de olika sätt sorgen kan ta sig uttryck på och de tankar man har inför det som oundvikligen måste bli det nya normala livet. Det som sägs i gruppen stannar där.

blomma
Blommor får ofta stå som symbol för det naturliga kretsloppet och för stora händelser i människans liv. Foto: Anders Gustafsson

Samtalsgrupper vid speciella omständigheter

I sammarbete med Östersunds församling.

Samtalsgrupp: "När någon tagit sitt liv"

Självmord är en chock och en katastrof. Det som har hänt är svårt att förstå. Anhöriga lämnas med många frågor som söker svar. Varje höst erbjuder vi samtalsgrupper för anhöriga till någon som tagit sitt liv, oavsett vilken församling du bor i.

Tyghjärta bland blommor

Nytt datum: Sorgegrupp för föräldrar som förlorat ett barn

Det är en svår sorg att förlora ett barn. Varje vårtermin erbjuder vi därför en samtalsgrupp där du får hjälp att bearbeta det som hänt. Första träffen 2024 är 11april.

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.