Foto: Anders Gustafsson

Kyrkbladet

Tidningen från Alsen, Aspås, Föllinge, Näskott, Offerdal, Rödön och Ås församlingar. Tidningen har ersatts av annonsering i Krokomsbladet där vi finns med på ett uppslag. Läs gärna våra tidigare utgivna tidningar.

Pandemin blev vändpunkten för Thomas

Under pandemin förlorade Thomas alla sina uppdrag. Då växte en längtan fram som inte tidigare varit möjlig. Nu läser Thomas till präst och pluggar grekiska kasusformer och får samtidigt möjlighet att leda gudstjänster i Föllingebygden. – Det är därför jag har sökt mig till yrket, säger Thomas Svedlund.

Hotagens kyrka nyrenoverad

Hotagens kyrka har fått ett ansiktslyft med ny puts, ny plåt under tornspiran och korset är förgyllt med skinande bladguld. – Det är en resa. Känns också lite vemodigt, man har byggt upp en relation här uppe, säger Torbjörn Winther.

Att vinna över ensamheten

Ensamhet är en känsla som väldigt många bär på, men som är svår att prata högt om. I föreläsningarna om att övervinna ensamheten får du höra psykolog Sara Ling som lotsar dig genom svåra teman där du också får verktyg att förändra din situation.

Erik på Solbacka gläder andra med sin sång

Erik Carlsson bor på äldreboendet Solbacka i Föllinge. Här delar han med sig av tiden som han upplever den. – Barnbarnen säger att de längtar efter mig. Klart att jag längtar efter dem, säger Erik.

Tävling: Gissa kyrkan

Säkert har du pejl på våra kyrkor i pastoratet men här kommer en klurigare uppgift. Gissa från vilken kyrka dessa spännande detaljer har sin hemvist.

Tidningen från Svenska kyrkan i Krokoms pastorat tillika Krokoms kommun. Tidningen delas ut gratis till samtliga hushåll i Krokoms pastorat, fyra gånger per år. Läs den digitalt redan nu.

Tor valde livet

Den kände ostmakaren Tor Norrman, har satt Skärvångens prisade ostar på kartan. Han går gärna till kyrkan på julen och har starka minnen som han alltid bär med sig.

Hälsningar från Kisinga

Långt ute på landet i södra Tanzanias bergsbygd finns Kisingá församling som tillhör lutherska kyrkan. Församlingen blev 2009 Rödöns vänförsamling. Läs om deras hälsning till Krokoms pastorat

Pilgrimsbarn i Nälden

På upptäcktsfärd med pilgrimsbarn

Många pilgrimer passerar Näskotts kyrka varje sommar på sin väg mot Nidaros. Vad många inte vet är att barn från Nälden varje vecka vandrar på S:t Olavsleden. De kallas för Pilgrims- barn och är en ny verksamhet som kommit till vårt pastorat.

Helhj♥rtad sång i Drop in-kören

Sången betyder mycket, trots att jag inte sjunger något vidare, säger Lennart Esbjörnsson, 92 år som hoppat med i Drop in-kören i Nälden.

Knatteredaktionen

Knatteredaktionen bidrar med teckningar, tankar, gåtor och frågor till prästen. I detta nummer kommer de från Sångfåglarna på Rödön. Ta del av deras alster här!

Knockad av Gud

Lena fick ett starkt möte med det oväntade

Sockenstämmoprotokoll

Rolf gör församlingarnas historia levande igen! Rolfs stora intresse för historia och sin hembygd har lett till att han sitter på landsarkivet och renskriver 1700- och 1800-tals texter från församlingarna i Krokoms pastorat och gör dem läsbara för allmänheten.

Sydsamiskt språkbad i Hotagen

I slutet av oktober träffades präster, diakoner, musiker och lekmän för att lära sig mer om det sydsamiska språket och kyrkliga traditioner då Härnösands stift arrangerade en kurshelg med sydsamiskt språkbad.

Sorgen efter Valle

Det har gått 1 1/2 år sedan den tragiska olyckan i Nälden där Valle, 8 år miste sitt liv vid tågövergången. Kyrkbladet har träffat Valles mamma Malin och fått samtala om sorgen och bearbetningen.

Med öga för kor

Han har ”djuröga”, känner igen sina kor med namn på hundra meters avstånd! När han ropar sitt lockrop bryter en fantastisk kokör ut i vårvrål. Mina tankar för mig till den gode herden som bibelns berättelse talar om. Men här är berättelsen i nutid i den levande jämtländska Galilén.

Olof Roos, kyrkoherde i Krokoms pastorat

- Tänk om fler sa “vi” om kyrkan...

Kommunikatör Anders Gustafsson har stämt möte med kyrkoherde Olof Roos på Fröjas trädgårdar i Ås. Läs reportaget om Olof.

Klockstapeln i Ås

Stig Nilsson från Kälom har arbetat med trä i hela sitt liv. För några år sedan fick han livets utmaning: Återskapa Ås gamla klockstapel från 1500-talet som inte längre finns kvar!

Ambulanssjuksköterska Johan Oscarsson står vid ambulansen.

Från död till liv

Det är en söndagsmorgon i april och ambulanshelikoptern cirklar ett varv runt den dubbeldäckade bussen som ligger på sidan i diket vid vägen söder om Sveg. Sjuksköterskan Johan Oscarsson i en intervju med Olof Roos.

Intervju med Biskop Eva

I samband med Festmässan i Offerdals kyrka 28 januari där Biskop Eva medverkade fick vi från pastoratet ställa några frågor. Läs reportaget eller se filmen här.

Naturkyrkis i Föllinge

Naturkyrkis är spännande upplevelser och frisk luft för 6-åringar i Föllinge. Se Webb-tv-reportage!

Vi vill veta vad du tycker!

En
 utmaning i en
föränderlig värld
är att veta hur
informationen går fram. Därför tar vi gärna del av konstruktiva tankar och förslag hur vi kan bygga en kommunikation som håller och når ut.

Min kyrka

MIN KYRKA har varit tidningen med information från Rödöns pastorat. I och med Krokoms nya pastorat ersätts tidningen med Kyrkbladet.