Monica Palm överlämnar de barnmössor som kvinnorna på Stickcaféet i Ås gjort till barnen i Kilolo. Från vänster: Yoram Chusi, Ingrid Torstensson, ordf. i församlingsrådet, Mikael Karlsson, vice ordf. i kyrkorådet, Yona Inganga, pastor i Kilolo, Mikael LIndé, ordf i kyrkofullmäktige och Monica Palm
Foto: Olof Roos

Kilolo - Ås vänförsamling i Tanzania

Sedan 2008 har Ås församling en vänförsamling i södra höglandet i Tanzania. Kilolo församling tillhör den lutherska kyrkan i Tanzania. Hösten 2013 åkte 16 personer från Ås till Kilolo.

Glädjen i sången och dansen gjorde starka intryck på de ungdomar från Ås församling som var med på resan. Och det planerade lägret med Tanzanianska ungdomar visade sig bli ett arbetsläger…

William Jacobsson från Byskogen var en av ungdomarna på resan. Han blev tagen av bemötandet i Kilolo.

- Det var mer glädje än jag trodde när vi kom dit. De dansade och sjöng och var glada för att vi kom.

- Det roligaste var att få vara med i deras gudstjänst. Jag gillar musik och det var fränt att höra när de sjöng, för de var så duktiga. William gick förra året årskurs 9 på Ås skola. När klassen skulle skingras visade det sig att det fanns pengar kvar i klasskassan. William fick då tillsammans med Maya Baker och Lina Åkerblom, som också var med på resan, uppgiften att spendera pengarna i Kilolo. Resultatet blev skolböcker! I gudstjänsten delade de symboliskt ut böckerna till några barn i församlingen som nu får låna böckerna av församlingen under sin skoltid. Behovet av skolmaterial är stort i Kilolo. Få barn har tillgång till skolböcker.

- Det var roligt att se att de blev så glada, säger William.   Bära tegelstenar Församlingen i Kilolo hade ordnat ett läger för ungdomar från Ås och Kilolo. På programmet stod att rappa ett antal tegelväggar i en byggnad där ungdomar bland annat ska kunna lära sig att hantera en dator. Åsungdomarna fick bära tegelstenar och blanda murbruk tillsammans med sina nuvunna vänner från Kilolo. En annan gåva från ås församling var två basketkorgar som sattes upp på planen utanför kyrkan, till stor glädje för bygdens barn. Rebecka Lindgren höll en kurs i hur man spelar basket.

- De lärde sig spelet jättefort, berättar hon.   När William gick på gatan i Kilolo blev han ofta kallad för ”mzungu”. Det betyder ”viting”. Det var en ny erfarenhet att känna sig annorlunda och utanför.

- Det var jobbigt faktiskt, men de vet nog inte hur det känns att vara annorlunda, där är ju alla svarta.

Läs mer om resan i Nytt för Ås nummer 5 2013.

Olof Roos

Besök i Kilolo 2009:

Under några intensiva dagar i november besökte undertecknad, Claes Ahlström från kyrkorådet och Tommy Norin från församlingens internationella grupp Kilolo. Våra vänner visade oss runt i samhället och byarna och glädjen över vårt besök och vårt samarbete var stort. Vi delade erfarenheter av att vara kyrka i våra olika miljöer och vi skrev ett avtal om fortsatt samarbete. Avtalet finns som bifogad fil i spalten till höger. Målet är nu att några församlingsbor från Kilolo ska kunna komma hit inom ett par år. I församlingsbladet Min kyrka nummer 1/2010 av församlingsbladet Min kyrka  finns en artikel om detta besök.
.