Bokcirkel i Nälden

Vissa torsdagar 15.00-17.00 i Näldens församlingshem. Välkommen till viktiga samtal kring en aktuell bok.

Just nu läser gruppen Svetlana Aleksijevitj. Hon tilldelas Nobelpriset i litteratur 2015 med motiveringen "för hennes mångstämmiga verk, ett monument över lidande och mod i vår tid".

Svetlana Aleksijevitj, nobelpristagare 2015 i litteratur.

Aleksijevitj är den första reportageförfattaren som tilldelas Nobelpriset i litteratur av Svenska Akademien.

Svetlana Aleksijevitj växte upp i vitryska SSR med vitrysk pappa och mamma från Ukraina. Efter att ha läst journalistik i Minsk arbetade hon som journalist, tidningsredaktör och lärare. År 2000 lämnade hon landet efter trakasserier från regimen och fick fristad i bland annat Göteborg, där hon bodde år 2006-2008.

Tidigare har vi läst boken "De nya dödssynderna" i vår bokcirkel under ledning av näldenprästen Therese Brendt.

Bokcirkeln i Nälden läser och samtalar kring den i vår.

För snart tio år sedan kom Stefan Einhorns bok Konsten att vara snäll som handlade om betydelsen av att vara en god medmänniska, och har sålts i över 350 000 exemplar samt översatts till 17 språk.

Nu återkommer Einhorn till frågorna om gott och ont, men ur ett helt annat perspektiv. I De nya dödssynderna tar han ett helhetsgrepp på de egenskaper som svenska folket anses vara de sämsta. De klassiska sju dödssynderna, högmod, vällust, frosseri, girighet, lättja, vrede och avund har sitt ursprung i den katolska kyrkan och nedtecknades för över 1 500 år sedan. Men de har överlevt och än idag figurerar de i olika sammanhang inom film, litteratur och reklam.

Men vilka egenskaper anses idag vara dödssynder och skiljer de sig från de ursprungliga? Efter en brett upplagd opinionsundersökning med över tusen personer, djupintervjuer och samtal med en expertpanel visar det sig att de flesta gamla dödssynderna har ersatts av nya. Einhorn presenterar de överraskande resultaten och illustrerar dem med belysande exempel och träffande historier ur sitt rika liv livet.

Einhorn slår fast att om vi vill hantera våra dåliga sidor måste vi bli medvetna om att vi har dem och skriver: "Vi måste bevaka våra mörka sidor och sträva efter att släppa fram våra goda. Insatserna är stora, vår egen lycka och mänsklighetens överlevnad, och det enda vi alla till slut kan göra är vårt bästa."

Cirkeln träffas

Kring kultur och bildning samarbetar vi med studieförbundet SENSUS.

15.00-17.00 i Näldens församlingshem på utvalda torsdagar. Kontakta Therése om nästa tillfälle.

Här finns byarna Nälden, vaplan, Ytterån & Kingsta

Län: Jämtlands län