Biskopar
Foto: Magnus Aronsson /IKON

Vad är liturgi - färger, kläder och textilier

Det sammanfattande begreppet för det som händer i gudstjänsten är liturgi (tjänst inför Gud).

Gudstjänstens liturgi innehåller en mängd symbolik i ord och handlingar.

Formen för gudstjänsten har haft liknande drag genom hela den kristna kyrkans historia. Liturgin handlar om växelspelet mellan Gud och människa. Människan uttrycker sig inför Gud, men Gud uttrycker sig också inför människan genom bibelns texer, predikan, psalmer, böner och i nattvarden. Många av orden som benämner olika saker i gudstjänsten kommer från latinet eller grekiskan.

Liturgiska färger:
Kyrkorummet och prästens kläder har färger som visar kyrkoårets budskap vid olika tider.

Vitt - står för glädje
Svart - står för sorg
Blått/lila - står för förberedelse
Rött - står för Helig Ande/martyr
Grönt - står för tillväxt/växande i tro

Färgerna kan ses i kyrkorummet, bland annat på stola  - ett brett textilband som prästen bär över alban. Bandet bärs av både präster, diakoner och biskopar på olika sätt. Prästen har korsat över bröstet, diakonen bär det diagonalt från axeln över bröstet och biskopen bär stolans band hängande ner från nacken.

Altarets textilier:
Altaret kläs i många kyrkor av flera olika textilier. Under medeltiden kom de sedan att täcka altaret med tre vita dukar, en undre enklare duk, ett mellanlager och så en finare duk överst. Den översta duken har ibland mycket fina broderier eller spetsar som ibland är gjorda av medlemmar i församlingen. Dukarna som finns på altaret har symboliskt tolkats som Jesus svepning.

Altardukar - kan vara en eller flera, ofta linnedukar
Altarbrun - är en textilbård som täcker den övre delen av altaret
Antependium - är den textil i kyrkoårets färg som hängs framför altaret

Nattvardens textilier:

Palla - är en kvadratisk linneklädd pappskiva som används som lock över kalken
Patén med oblat - patén är ett fat för brödet i nattvarden, oblat är det tunna vita ojästa brödet som används vid nattvarden. Oblaten påminner om brödet som inte hann jäsa när Israels folk skulle fly från Egypten.
Torkduk: - är en vit linneservett som används för att torka av kanten på kalken med
Kalk - är bägaren som används för vinet vid nattvarden antingen att dricka ur eller att doppa brödet i.
Corporale - är en duk av linne som nattvarden dukas upp på på altaret
Bursa - är ett fodral som är en som tygklädd pärm, där corporalet ligger före nattvarden dukas upp på altaret. Tyget på bursan är ofta samma som kalkklädet, mässhaken och antependiet och färgen följer ofta kyrkorårets färger.
Kalkkläde - är ett tygstycke som vilar över nattvardsservisen före nattvarden dukas upp. Har ofta samma tyg/färg som övriga textilier i kyrkorummet.