Svåra ord i gudstjänsten

Vad står de svåra orden för i vår gudstjänst?

Mässa: Kommer av medeltidslatinets Missa med ursprung i latinets mittere (sända ut, skicka bort). Gudstjänsten avslutades med orden ite, missa est! (Gå, församlingen är utsänd). Dessa avslutningsord kom senare att beteckna hela gudstjänsten. Idag används ordet mässa om alla gudstjänster med nattvard där församlingen, efter att ha delat bröd och vin, åter sänds ut i världen till att vara en Kristus för sin nästa.

Synd: Ord av fornnordiskt ursprung, smalt vatten som skiljer åt. Ett annat bibliskt begrepp från hebreiskan betyder "gå vilse". Begreppet handlar i kristendomen om avbrotten i relationerna mellan människa-människa-naturen-Gud.

Syndabekännelse: Församlingens kollektiva bikt före den egentliga högmässan.

Avlösning: Kyrkans sätt att visa i handling att kärlek är det enda som kan läka synden och skammen - i våra liv och i Gudsrelationen. Att tro på detta är att kämpa mot all rädsla.

Kyrie: Kyrie eleison - grekiska för "Herre förbarma dig".

Gloria in excelcis Deo: Latin för "Ära vare Gud i höjden" (änglarnas sång i julnatten).

Laudamus: Latin för lovsång.

Collecta: Latin för kollektbön. Varje söndag har ett tema, vilket anges och sammanfattas i denna bön.

Gammaltestamentlig text: De texter som utgör judendomens heliga texter som behövs i kristendomen för att rätt förstå Jesu livsverk.

Epistel: Latin för brev. Utgör stor del av nya testamentet.

Gradualpsalm: av latinets gradus (trappa). Gudstjänstens huvudpsalm som ofta framförs på kortrappan före dagens evangelieläsning.

Kor: Latin för hjärta. Den del av kyrkorummet där altaret finns.

Evangelium: Grekiska för glatt budskap. Betecknar de fyra böcker som gett oss berättelserna om Jesus Kristus.

Credo: Latin för "vi tror...." - trosbekännelse avgavs ursprungligen inför dopet, kom senare in i gudstjänsten i allt fler kyrkogemenskaper. Kallas på latin även för symbola, vilket betyder kännetecken eller märke.

Offertorium: av latinets offero - att bära fram. Församlingen bär fram bröd och vin samt ofta även den insamlade kollekten till altaret, där måltiden tillreds under sång och bön.

Agnus Dei: Latin för "O Guds lamm". Anknyter till Kristus som försonare och till påskalammet. Sjunges i mässan och har haft sin plats sedan slutet av 600-talet.

Kommunionen: Latin för gemenskap - den del av mässan då församlingen delar bröd och vin med Gud och varandra.

Benedicamus: Latin för lovprisningen. Avslutningen av mässan där församlingen framför sitt tack till Gud.

Preludium: Latin. Förspel, inledningsmusik.

Postludium: Latin. Efterspel, avslutningsmusik.