Komminister

Komminister 100% sökes till Köpings pastorat

Köpings pastorat
Köping, är beläget längst in i Mälaren, några mil från Västerås, Eskilstuna och Örebro, med goda buss- och tågförbindelser. Pastoratet består av Malma och Köpingsbygdens församlingar med totalt ca 26 000 invånare.
Malma församling utgörs av den mindre centralorten Kolsva med omgivande landsbygd. Köpingsbygdens församling är i huvudsak en stadsförsamling som består av Köpings stad samt närbelägen landsbygd.
Köpings pastorat är en spännande, driftig och nyskapande arbetsplats.
Vi som jobbar här känner stor arbetsglädje och är stolta över vårt arbete!

Arbetsuppgifter
Traditionell församlingstjänst med sedvanliga prästuppgifter såsom kyrkliga handlingar, gudstjänster och andakter. Olika grupper tillkommer efter församlingsbornas behov och intresse. Delaktighet i konfirmandarbete kan förekomma.
Helgarbete och kvällsarbete förekommer regelbundet

Din profil
Vi söker dig som trivs i det vardagliga arbetet med de kyrkliga handlingarna och finner glädje i att predika, inspirera och möta människor i alla åldrar. Du är social, ansvarstagande, flexibel och initiativrik, har god förmåga att arbeta i arbetslag såväl som självständigt. Som person står du upp för allas lika värde.

Kvalifikationer
För befattningen krävs att du är prästvigd i Svenska kyrkan.
B-körkort krävs. Pastoratet har poolbilar.

Tjänsten är en tillsvidaretjänst 100% med provanställning de första sex månaderna.

- Ansökan och intervjuer sker fortlöpande.
- Tillträde snarast efter överenskommelse.

Ansökan via E-post till kyrkoherde Carina Särnqvist
carina.särnqvist@svenskakyrkan.se

Mer information om Köpings pastorat
www.svenskakyrkan.se/koping

Välkommen med din ansökan!