Foto: Ellinor Ericsson

Victoriastiftelsens historia

VARFÖR BLEV BYGNADEN BYGGD OCH VEM BOR DÄR IDAG?

VICTORIASTIFTELSEN, som ligger på Folke Bernadottes Alle 2, 2100 København, uppfördes 1920 på Grönlands Bastionen på Kastellets tomt och invigdes den 20 mars 1921.

Tankarna och idén att uppföra Victoriastiftelsen var att den skulle fungerar som ett ålderdomshem för svenska kvinnor, som hade flyttat till Köpenhamn och valt att bli boende i deras nya fäderland- Danmark.

Från början hade hemmet 25 små lägenheter med sov-alkov och ett tekök. En av lägenheterna bodde Gustafskyrkans församlingssyster/diakonissa. Hennes uppgift var visa omsorg för dem som bodde på Stiftelsen.

Lägenheterna erbjöds till ”värdiga och skötsamma kvinnor, som ha fyllt sextio år och bott i Danmark minst tio år”. Kvinnor som tillhörde församlingen och hade vist intresse för församlingens arbete, hade ett vist företräde. Villkoret att tillhöra Gustafskyrkans församling är fortfarande ett viktigt kriterium för att komma i betraktning att hyra en lägenhet på Victoriastiftelsen. Man behöver inte längre vara kvinna, svensk eller fattig. Den ursprungliga tanke att Victoriastiftelsen skulle vara ett hem för dem, för vem kyrkan och församlingen var och är en viktig plats för socialt gemenskap och trygghet, lever fortsatt vidare.

På 60-talet och 80-talet genomfördes en rad ombyggnader som omvandlade de små enrumslägenheterna til nio (9) tvårumslägenheter, en (1) trerumslägenhet samt en enrums lägenhet och två gästrum. I dag är hyresgästerna en blandning av pensionärer och studerande – både kvinnor, män och gifta par – alla med intresse för kyrkan och med många olika uppgifter som ex. medlem i kyrkorådet, kyrkvärdar och frivilliga till olika arrangemanger.

VICTORIASTIFTELSENS SIGILL.

Foto: Ellinor Ericsson

I andledning av Victoriastiftelsens 100 års jubileum 20 mars 2021 har kyrkan ombett designer Ellinor Ericsson - som själv bor på Stiftelsen -  att utforma ett sigill samt material som kyrkan kommer att använda nu och i framtiden. Läs om Ellinors detalj arbete och hennes upptäcktsfärd på Stiftelsens.

Victoriastiftelsen - 100 år