Konsert: Yale Schola Cantorum -Juilliard415 (USA)

Fredag 24 maj 19.30 - fri entre

Fredag 24 maj 19.30
Amerikanskt gästspel
Yale Schola Cantorum USA
Julliard 415, orkester
David Hill, dirigent

Johann Christian Bach – Grand Symphony D-dur
Paweł Łukaszewski – Ascensio Domini (Danmarkpremiär)
Joseph Haydn – Missa in Angustiis (Nelsonmässan)

Fri entré (Insamling till Gustafskyrkans musikverksamhet)

Juilliard415

Juilliard415 är Yale Universitetets ledande ensemble för tidig musik. Den bildades 2009 och har under sin korta livstid kommit att bli en av de främsta i New York och dess omgivningars musikliv. Ensemblen har dragit till sig framstående personligheter inom tidig musik att leda föreställningar av både sällsynta och kanoniska verk från barocktiden fram till våra dagar. De många framstående gäster som lett Juilliard415 inkluderar Harry Bicket, William Christie, Monica Huggett, Ton Koopman, Nicholas McGegan, Rachel Podger, Jordi Savall och Masaaki Suzuki.

Juilliard415 turnerar i USA och utomlands och har spelat på fem kontinenter med anmärkningsvärda framträdanden vid Boston Early Music Festival, Leipzig Bachfest och Utrecht Early Music Festival (där Juilliard verkade som ”Husorkester”), samt i Nya Zeeland med 10 konserter. Med sin nära samarbetspartner Yale Institute of Sacred Music har Julliard415 verkat och framträtt i Italien, Japan, Sydostasien, Storbritannien och Indien.

Juilliard415, vars namn härstammar från barockmusikens låga stämton, A = 415, har framfört stora oratorier och sceniska verk däribland: Handel's Agrippina och Radamisto; Bachs Matteus och Johannespassioner; Cavalli's La Calisto; samt framföranden i USA och Holland av Bachs H-mollmässa med Ton Koopman som dirigent. Ensemblens senaste internationella framträdande var i Bolivia, i en turné vilket markerade ensembles debut i Sydamerika.

Säsongen 2017-18 har varit anmärkningsvärd med dirigenten Jonathan Cohen och samarbetet med den belgiska vokalensemblen Vox Luminis och med Philharmonia Barock i San Francisco. Vidare återbesök av Rachel Podger, William Christie och Bach-konsert med Maestro Suzuki, samt en scenproduktion av Rameau's Hippolyte et Aricie. 2019-säsongens internationella schema omfattar föreställningar i Kanada, London, Versailles samt hela Skandinavien. Senare i New York välkomnas Alfredo Bernardini till sin Juilliard415 debut.

En bred musikscen i världsklass

Yale University som grundades 1701, är USA:s tredje äldsta institution för högre lärande och idag ett av världens mest kända universitet. Att New Haven, där Yale ligger, har blivit en mångfacetterad kosmopolitisk musikmiljö är däremot mindre känt.

På musiksidan är kanske den barbershopliknande gruppen ”Whiffenpoofs” den internationellt mest kända ensemblen. Likt andra amerikanska universitet finns också en Glee Club, en blandad studentkör grundad 1861 som sedan starten definierat den allmänna studentsången med en sångskatt bestående av skolans kampsånger och hymner.

Idag finns ca 20 olika vokalgrupper inom olika genrer och sammansättningar, blåsorkestrar, instrumentalensembler och en fullständig symfoniorkester.

Yale utfärdar musikexamina på masternivå och uppåt. Utbildningsmiljön blir då synnerligen professionell och har på många sätt designats för att likna yrkeslivet. Allra mest tydligt blir det för studenterna på ISM som parallellt med studierna av skolan erbjuds avlönat arbete i en församlingskontext och samtidigt erbjuds att delta i olika professionella ensembler, exempelvis Yale Schola Cantorum där ett högt tempo gör att studenten måste vara färdig med sin egen instudering vid första repetitionen. Efter någon veckas arbete med repetitör, flygs världsdirigenter in för att leda ensemblen i 2-3 framföranden. I dag är David Hill konstnärlig ledare men ensemblens tidigare dirigenter är frekventa gäster, t.ex. den världskände japanske Bachtolkaren Masaaki Suzuki .

Det sjuder av musik på campus och från öppna fönster strömmar musik från de olika studentensemblerna till musikhögskolans professionellt modellerade körer och dess symfoniorkester. Varje vecka erbjuder studenter soloframträdanden och kapellen fylls av lovsång och orgelbrus liksom alla kyrkor med närhet till campus. Det finns en plats för både den som älskar gospel och den som vill söka sig till en anglikansk evensong eller ett sjunget kompletorium med renässansmusik på den sena söndagskvällen. Inbjudna gästartister och gästprofessorer är en självklar del av musikutbudet och bildar en länk mellan skolans musikmiljö och en internationell scen på samma sätt som ett flitigt turnerande gör. Den egna symfoniorkesterns rigorösa program, det faktum att skolans alla lärare regelbundet konserterar i en egen konsertserie, ett stort musikbibliotek, en samling historiska musikinstrument, konsertsalar i världsklass och fler orglar än orgelstudenter är exempel som gör miljön på Yale synnerligen kreativ. Lärdomar från denna unika miljö kommer att följa mig hela livet och jag gläds åt den skandinavienturné som nu gör att du kan ta del av ett klingande exempel från Yale Universty genom dess Schola Cantorum och Julliard 415.

Robert Bennesh domkyrkorganist i Lund, alums från Yale