Foto: Kinds pastorat

Nu har Svenska kyrkan i Kind fått fler hjärtstartare.

Nyhet Publicerad Ändrad

Det betyder att invånare och andra som vistas i Svenljunga och Tranemo kommuner kan få tillgång till hjälp snabbare än förut.

Varje dag drabbas över 15 personer av plötsligt hjärtstopp. Tiden till start av HLR och defibrillering med hjälp av hjärtstartare är oerhört viktig och i många fall avgörande för om personen skall överleva eller inte.

Kinds pastorat har valt att göra en livsavgörande investering. En investering som inte bara riktar sig till de anställda utan till alla inom pastoratet. Vi har genom analys av hjärtstartarregistret samt den geografiska utsattheten i relation till närheten av ambulans och räddningstjänst gjort en fördelning av hjärtstartarna som pastoratet valt att hyra.

Tolv hjärtstartare finns nu utplacerade på olika platser i pastoratet och samtliga är registrerade i Svenska hjärtstartarregistret.
Detta innebär att SOS alarm kan ge instruktioner till den som larmar 112 eller till närmaste SMS livräddare vart närmaste hjärtstartare finns.

Orterna som fått hjärtstartare i Kinds pastorat:
Tranemo, Mossebo, Ambjörnarp, Länghem, Månstad, Hulared, Sexdrega, Hillared, Svenljunga, Överlida, Mårdaklev och Kalv.

Här nedan hittar du en film från Svenska kyrkan i Kind i samarbete med Erik Holm på MilMED och vår egen lokala HLR-instruktör Anton Axell.
Filmen visa på hur HLR utförs och på hur hjärtsartare används.

Filmen hittar du via nedanstående länk:

• HLR del 1: En instruktionsfilm om hur du hanterar hjärtstartaren och utför HLR.

(PS på grund av Covid-19 så utför vi inte andningskontroll nära den drabbades ansikte och vi avstår från inblåsningar tillsvidare. Detta berör vuxna med hjärtstopp. Vid hjärtstopp på barn och vid drunkningsolyckor så är inblåsningar fortfarande viktigt DS)

Vänliga hälsningar
Erik Holm, Huvudinstruktör för Svenska HLR-rådet. MilMED Education AB
Anton Axell, HLR-instruktör för svenska HLR-rådet / Vaktmästare i Sexdrega.
Patric Cerny, kyrkoherde i Kinds pastorat