Foto: Bogitx Pixbay

Så här gör Du för att ha inspelad musik i kyrkan

Från och med 1 april 2019 går det bara att spela original CD-skiva i våra kyrkor.

Med jämna mellanrum kommer önskemål om att ha inspelad musik vid gudstjänst, dop, bröllop, konfirmation och begravningar.

Kävlinge församling kommer endast att spela laglig musik från 1 april 2019.

Det är tillåtet för en person att ta med sig en CD skiva för att spela upp en låt eller sång.  CD-skivan måste vara i original, det får alltså inte vara en CD-skiva någon bränt själv.
Detta beror på att det lagliga stöd som finns för att bränna en CD för privat bruk inte sträcker sig till att spela upp musik ur den CD:n i gudstjänst eller kyrklig handling.  De ”ljudkällor” som kyrkan lagligen får använda vid gudstjänst och kyrklig handling måste vara ”original” och utgivna med upphovspersonernas samtycke.  En bränd CD-skiva är inte original utgiven med samtycke.

Kom i håg att angå titel och kompositör i eventuellt programblad.

När det gäller streamad eller nerladdad musik ex. Spotify, iTunes, You Tube mfl vid förättningar så finns ingen tjänst som Svenska kyrkan kan använda då gudstjänster och förättningar är offentliga.
Spotify och iTunes är endast lagligt att framföra vid privata små tillställningar.

Svenska kyrkan har ett central avtal med STIM som gör att Kävlinge församling får lov att spela upp musiken offentligt.

Prata gärna med prästen som Ni har kontakt med i förväg så provspelning kan göras.

(ny version 190626)