Foto: Kristina Sturk Hirvinen

Julita kyrkogård

Vilorum sedan klostertiden bland bygdens nyttoväxter

Kyrkogård vid Julita kyrka ca 1,72 ha. Kyrkogården är vackert belägen vid sjön Öljaren och har funnits som begravningsplats runt kyrkan sedan 1100-talet. Kyrkogården är vackert inramad av en tujahäck samt en kallstenmur.

På gränsen mot Klockargården finns en bruksmur med trätak från medeltiden, renoverad 2013, den del som knöt ihop den gamla kyrkogårdsmuren revs troligen på 1880-talet. Den södra ingången till kyrkogården har en stiglucka som påminner om en från medeltiden, uppförd 1914, och bekostades av löjtnant Bäckström.

Kyrkogården har utvidgats mot norr 1880, 1915 och 1968. Kyrkogårdens trädbestånd är bl a skogslönn, lind och björk. Kvarteren domineras av kistgravar och det finns även kvarter med urngravar. Väster om kyrkan finns minneslunden, anlagd 1990. Gravmonumentet som finns i minneslunden är från början Thea Pabans gravvård bekostad av Löjtnant Bäckström Julita gård, hans barnjungfru under uppväxten.

Profil: Värna om klostrets nyttoväxter i historisk miljö. Ex Johannesört, Citronmeliss, Fingerborgsblomma och Humle.

Gravkapellet uppfördes 1907 och är skänkt av Löjtnant Bäckström som då bodde på Julita gård. Det är stängt sedan många år men används ibland för bisättning vid begravning.