En massa blombuketter och gravljus står på en minneslund.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Gravsättning och gravskick

Med åtta olika kyrkogårdar i Katrineholmsbygdens församling har vi också olika gravskick. Anhöriga kan välja mellan kistgrav, urngrav, askgravplats, askgravlund och minneslund.

Kistgrav
En kistgrav är precis som det låter, en gravplats för en kista. I kistgravar kan man också bereda plats för fler kistor eller urnor.

Vanligtvis gäller graven för två kistor, men vissa gravplatser kan också rymma plats för två kistor till (en så kallad familjegrav). En kistgrav upplåts med en gravrätt på 25 år och kan förses med en sten, gravutsmyckning och plantering.

För de anhöriga innebär det en specifik plats dit man kan gå och sörja, men också en plats att vårda och söka tröst. För många känns det viktigt att ha en gravsten att kunna sätta blommor och tända ljus vid. Du kan välja att plantera själv eller beställa gravskötsel från kyrkogårdsförvaltningen på tel 0150-772 00 - anknytning 2.

Urngrav
För de som väljer kremation och vill vårda en grav, plantera och tända ljus, är den traditionella urngraven ett alternativ. Urngraven är idag ett av de vanligaste gravskicken och det möjligt att gravsätta flera urnor i samma grav. Vanligtvis sker urngravsättningen några veckor efter begravningscermonin i närvaro av de anhöriga. Urngravar har en gravrätt på 25 år.

Askgravplats
Askgravplatsen har en begränsad gravrätt, vilket innebär en skötselfri gravplats och det är tillåtet att smycka med snittblommor och ljus. I övrigt ansvarar kyrkogårdsförvaltningen för skötseln. Askgravplats har en gravrätt på 25 år.

Askgravlund
En askgravlund är en mindre anonym variant av minneslund. Skillnaden är att man här får närvara vid gravsättning av stoftet och alla som begravs får en namnskylt på en gemensam plats.

I askgravlunden får man smycka med snittblommor och gravljus på anvisad plats.

Minneslund
En minneslund är av helt anonym karaktär. Det är en gemensam plats för gravsättning av stoft och gravsättningen sker utan närvaro av anhöriga.

I minneslunden får man smycka med snittblommor och gravljus på anvisad plats.

Foto: Johanna Hedsköld

Spridning av stoft i en lund

På Floda kyrkogård finns även möjlighet att strö stoftet i en lund.