Lyssna

Benhuset

Benhuset ligger på Katarina kyrkogårds södra sida och är en mötesplats för konst, teater, andakt, musik och reflektion i de dödas närhet. Vill du ansöka om att göra projekt i Benhuset, se längre ner på denna sidan.

Aktuella aktiviteter

5-28 sep, Benhuset
Det Oersättliga
Anne Maria Udsen

Vernissage fredag den 5 sep 16.00–20.00.
Konstnärssamtal 7 sep 13.00
Öppettider torsdag–söndag 13.00–17.00 
Fri entré

I utställningen Det Oersättliga bjuder Anne Maria Udsen in till en poetisk och kraftfull resa in i naturens innersta väsen – en plats där skönhet och förfall samexisterar i en viskande, nästan andlös tystnad. Genom skimrande bladmetall, djärva färger och ett organiskt bildspråk lyfts hotade arter, förlorade landskap och sköra livsformer fram – det oersättliga vi riskerar att förlora.

Björndjuret, denna märkliga och nästan odödliga mikrovarelse, blir en central symbol – ett motståndskraftigt väsen som trotsar tid, hetta, kyla och vakuum. Det står som en spegel för vår egen kamp för överlevnad och balans, mitt i ett klimat där gränsen mellan liv och utplåning blir allt tunnare.

Verken i Det Oersättliga är målade i runda format, där oxiderad bladmetall spelar mot ljuset och rummet i Benhuset vid Katarina kyrka på Södermalm i Stockholm. 

Upphängningen är organiskt utformad för att förstärka känslan av cyklisk rörelse och livets eviga kretslopp. Mötet mellan måleri och installation skapar en tvetydighet som väcker både nyfikenhet och eftertanke.

Samarbete med Engellau Music
Utställningen ackompanjeras av en platsspecifik ljudinstallation av musikern och kompositören Filippa Engellau. Genom bearbetade fältinspelningar, klanglandskap och kompositioner vävs naturens röst och klimatets osynliga tryck samman till ett sinnligt, närvarande bakgrundslager – en ljudlig bön för det som ännu andas. Filippa Engellau spelar dessutom live på vernissagen 5 sep 17.00. 

Välkommen till en utställning som rör vid både ögat och hjärtat – och det som inte får gå förlorat. 

Text & Foto: Anne Maria Udsen.

 

3–26 okt, Benhuset
Till alla händer som alltid arbetar
Emelie Liljebäck

Vernissage fredag 3 oktober 16.00-19.00
Öppettider: Torsdag-söndag 12.00-16.00
Fri entré

Emelie Liljebäck (f.1985) ursprungligen från Skaraborg, är en Stockholmsbaserad konstnär. Våren 2020 tog hon sin masterexamen från Konstfack.

Liljebäcks konstnärskap är genreöverskridande där hennes verk berättar om kvinnohistoria i hemmet, det vardagliga som inte tillåtits ta plats i historieböckerna. Samtidigt som det är ett politiskt utforskande av vad och vem som får ta plats, är det också ett utforskande av vår samtid, och om det nedärvda kvinnoarvet. Det privata, det vardagliga, vecklar hon sedan ut i det publika och gör det synligt. Genom hennes verk undersöker Liljebäck traditioner, samhällsstrukturer och roller, ur olika vinklar, som ligger inbäddat i det vardagliga. Liljebäck arbetar i traditionellt kvinnliga hantverkstekniker applicerade på både väntade och oväntade material.

I utställningen ”Till alla händer som alltid arbetar” synliggörs det osynliga arbete som fortfarande finns i dagens samhälle, men som ofta refereras till en historisk kontext. Utställningen tar avstamp i den avtackning som sker där man bli tilldelad en guldklocka eller medalj för lång och trogen tjänstgöring. Fokus i utställningen är namn på personer som andra vill synliggöra. Det är mammor, mostrar, vänner, mormödrar eller andra förmödrar, som skrivits ner under andra utställningar, vars berättelse inte fått plats i den allmänna historien. Personerna symboliserar alla de som aldrig synliggjorts för sitt arbete inom hemmets väggar. Namnen är det som tar plats i utställningen, men vi ser även objekt som förstärker ceremonien som sker i trettioårig tjänst.

Utställningen blir på ett sätt både ett firande och ett ifrågasättande av det kvinnoarv som fortsätter prägla dagens samhälle. 

Instagram: emelieliljeback 

30 okt-23 nov, Benhuset
Undantagstillstånd
Carin Bildt

Vernissage 30 okt 16.00-19.00.
Öppet tors-sön 13.00-17.00. 
1 nov öppet 13.00-20.00. 
Konstnärssamtal 9 nov 13.15. 
Fri entré

I utställningen Undantagstillstånd visas oljemålningar av rum, interiörer tomma på mänsklig närvaro där en dunkel stämning sprider sig genom rummen. Här finns en känsla av mystik, en tyst dimma som omsluter målningen som en slöja. Målningarna utforskar motstridiga känslor, stillhet och ljus. Här finns det både en känsla av ro, sorg och en tröstande melankoli. 

Ur ett psykologiskt och kulturellt perspektiv återkommer det tomma rummet som en representation av både positiva och svårhanterliga känslor. Rummet kan ses som ett inre rum av nya möjligheter och sinnesro, men kan också vara en symbol för ensamhet, en känsla av tomhet eller sorg. Målningarna blir ett utforskande av inre rum fulla av motsättningar. Tillstånd som kan vara både vilsamma, skrämmande, upprymda och sorgesamma parallellt.

Motiven är löst baserade på bilder skapade med hjälp av generativ AI. Bristerna med teknologin är vad som gör den intressant. Bilderna innehåller fel och inte går ihop, perspektiven stämmer inte och ljusspeglingarna kan komma från fel håll. Det ger en känsla av att vara bortkopplad från verkligheten som kan vara både skrämmande och vilsam. 

Flera av verken är täckta med en textil av transparent chiffong som dämpar färger och kontraster och lägger sig som en dimma över bilden. Det blir ett sätt att ytterligare tysta ner intrycket av motivet och skapa stillhet. 

Om konstnären
Carin Bildt, f. 1989, bor och är verksam i Stockholm. Hon har en kandidatexamen i fri konst från Kunstakademiet i Bergen, Norge, tagen 2021, med ett utbytesår på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2019/2020. I Bildts praktik återkommer lugnet och tystnaden. Hon har arbetat med lugnet utifrån olika infallsvinklar, som naturvetenskapliga fenomen, andlighet och genom materialstudier, både i abstrakt och figurativt måleri. 

www.carinbildt.com

Instagram @carinbildt 

Tidigare i Benhuset

Här ser du vilka konstutställningar och teaterföreställningar som har genomförts tidigare i Benhuset på Katarina kyrkogård.