Benhuset

Benhuset ligger på Katarina kyrkogårds södra sida och är en mötesplats för konst, teater, andakt, musik och reflektion i de dödas närhet. Fri entré, men förhandsboka plats till teaterföreställningar och konserter på biljetter@benhuset.se.

I FRI ÖVERSÄTTNING
Lovisa Johansson och Carina Nyberg

25 november – 18 december

Vernissage fre 25 nov 17.00–21.00
Öppettider 26 nov – 18 dec: fre 12.00–19.00 samt lör - sön 12.00–17.00

Vi närmar oss det närliggande, det till synes obetydliga, lyssnar och söker tolka, 
hitta rätt ton.
Vilka berättelser bärs fram till mig av materialet i min hand?
Varifrån kommer det? 
Hur låter formen?
Vad tecknar ljudet?
Materialet talar i lager av betydelse och mening.
Genom att lyssna knyter jag an och blir infäst i den verklighet vi delar. 
Genom att göra försöker jag förstå. 

Från varsin utgångspunkt undersöker vi översättning som metod.
I växelspelet mellan idé och material låter vi materialet vara den drivande parten. 

 

Lovisa Johansson
STÖRRE EKIPAGE

Surra, snurra, samtala, översätta, fram och tillbaka
mellan mig och materialet
mellan mig och naturen
mellan mig och de händelser som sker under processens gång.
Ett ständigt pågående eko som reflekteras
med små variationer, förvridningar, förvrängningar.

En överföring och en brottningsmatch
mellan min kropp och trädets kropp
mellan min kraft och vilja och virkets kraft och vilja.
Att lyssna
med örat tätt intill
med nosen tätt intill
som en hund känner vittring
En sinnlig läsning
Bristningar, försök och misslyckanden, närkontakt
Det heta virket som kött i min hand
Njutningen i ögonblicket då motståndet ger med sig och virket låter sig formas.

Jag tycker om att bygga objekt såsom en växt eller ett träd växer. Grundidén finns infäst i fröet men vilken form trädet faktiskt får beror på väder och vind, jordmån och blixtnedslag – omständigheternas komplexa väv.

Jag skissade en form i ateljen, tänkte att det skulle bli ett litet hus med kupol, men det såg ut som en humla. Och den dagen när jag gick hem längs med Årstaviken såg jag dem – humlorna, hur de flög och kämpade från blomma till blomma, rytmen i deras rörelse genom luften. Intrycket fick följa med tillbaka till ateljen och knuffa processen vidare. En tredjedel av maten vi äter har pollinerats av insekter, utan dessa små varelser skulle vi svälta. Men vem är liten och vem är stor? Kanske är naturen alltid större.


OM LOVISA JOHANSSON
Naturen är en viktig startpunkt i mitt konstnärskap – allt som sjuder, växer, lever och leker. Jag är intresserad av rytm och rörelse, strukturer som förändras över tid – visuell musikalitet. Processen har sin egen väg och vindlar sig fram till nya fält. I denna utställning är ekträ det material jag utforskar och samtalar med.

Lovisa har en masterexamen i skulptur från Konstfack. En viktig del av hennes konstnäriiga arbete sker inom ramen för WOL performanceduo.
www.wolart.se
www.lovisajohansson.se


Carina Nyberg
Katten, morteln, urnan, krukan, hackspetten

Material har relevans i min konstnärliga praktik. Det finns lager av betydelser som jag låter ta plats. I bearbetningen tar jag hänsyn till materialens egenskaper och hur de fungerar som kulturella markörer i en samhällelig kontext. Material, teknik och text blir till en representation som skapar egen mening.

Entrén till ett flerfamiljshus agerar som ett mellanrum, en semi-offentlig plats där det pågår transporter av kroppar och ting i omväxlande riktningar. Utrymmet som leder till trapphall och hissar saknar taktil och rumslig variation. På väggarna finns några äldre väggmålningar, påverkade av nötning och klotter. Målningarna är realistiska med naiva inslag och föreställer en katt, en mortel, en urna med syrenkvistar, en kruka med en växt och en glidflygande hackspett. Som solitärer är de utplacerade på samma höjd längs väggarna, förbundna genom sin enkla gestaltning. Väggmålningarna är signerade av Agneta Johansson, en person som jag trots flera försök ännu inte lyckats komma i kontakt med. Det är rimligt att anta att väggmålningarna inte finns kvar efter nästa renovering.

Väggmålningarna fungerar som en katalysator för mig att undersöka hur material berättar och gör. Jag prövar hur översättningar av materiella avbildningar på en yta kan gestaltas som objekt som inkluderar platsens villkor. Nagellack, tuschpennor, mässing, återvunnet garn från en tröja, en sten och fjädrar från en innerkudde. Dessa material blir en vokabulär som kan tala om förflyttningar och hinder, om förväntningar och tristess.


OM CARINA NYBERG
I det konstnärliga arbetet har jag intresserat mig för ting, platser och situationer som befinner sig i ett tillstånd av upplösning eller nära ett försvinnande. Materialets meningsskapande förmåga, slöjdens tekniker och de konstnärliga intentionerna bildar tillsammans den grund där mitt arbete tar form.  

Carina har en konstnärlig masterexamen från Konstfack och fristående kurser inom konst, slöjd och hantverk.
www.carinanyberg.com

 

PARTITA + HYLO
av Susanne Svantesson

Partita 13–14 januari 2023
Hylo 20–22 januari 2023

Två föreställningar av koreografen och filmaren Susanne Svantesson
i nära samarbete med tonsättare och musiker. 

 

PARTITA

En flöjtspelande trädgårdsmästare, en koreograf tillika dansare möts i Johann Sebastian Bachs musik.

Partita är en dansad konsert där ett modernt dansuttryck ställs mot Bachs klangvärld och stildanser som Courante, Bourée och Sarabande i musikalisk 1700-talsdräkt. Omvänt inspirerar och påverkar rörelsen musiken och den barocka stilen. Två världar vävs samman och interagerar även med text.
 
Koreografi / Dans: Susanne Svantesson
Flöjt: Lasse Pettersson
Musik: Johann Sebastian Bach – Partita för soloflöjt DWV 1013

FÖRESTÄLLNINGEN SPELAS

Fredag 13 januari 19:00
Lördag 14 januari 19:00
 
Partita har stöd från Kulturrådet, Region Gotland och Dans på Gotland.
Föreställningen hade urpremiär på Länsteatern på Gotland den 3 juni 2022 och spelades på Gotland under sommaren 2022. Nu visas Partita för första gången i Stockholm. Foto: Jessica Lindgren-Wu.

 

HYLO (URPREMIÄR)

Hylo är ett sceniskt verk med dans och film av Susanne Svantesson i nära samarbete med tonsättaren Carin Bartosch Edström. Föreställningen är inspirerad av den grekiska filosofen Aristoteles teori om materia och form.


Koncept: Susanne Svantesson & Carin Bartosch Edström
Koreografi/Dans/Film: Susanne Svantesson
Musik: Carin Bartosch Edström
Musiker: Trio de Luxe; Erik Sunnerstam - flöjt,
Marie Louise Sjöberg - violin, Lena Müller - cello

FÖRESTÄLLNINGEN SPELAS 

Fredag 20 januari 19:00
Lördag 21 januari 19:00
Söndag 22 januari 16:00
 
Med stöd av Kulturrådet

 

Susanne Svantesson är frilansande dansare, koreograf och danspedagog inom nutida dans sedan 1987. Susanne har som dansare arbetat med framstående koreografer så som Eva Lundqvist i dansgruppen Vindhäxor, Per Jonsson, Birgitta Egergladh, Greta Lindholm, Susanne Jaresand m fl. Hon har gjort en mängd egna scenproduktioner och samarbetat med många konstnärer från andra konstområden i olika föreställningar och projekt. Susanne undervisar i nutida dans, komposition och improvisation. Sedan mitten av 1990-talet arbetar Susanne också med film och gjort flera uppmärksammade filmer, bl a Män som Dansar – om de gotländska männen som börjar dansa modern dans, porträttdokumentären Kungen av Herrvik – om båtbyggaren Axner Bodin från Herrvik på Gotland samt Kroppen talar alla språk. Susanne har skapat två produktioner där hon inspirerats av skulptrisen Camille Claudels konstnärskap och livsöde; scenproduktionen Indigo (2020) och kortfilmen Den blå klänningen (2021). Båda dessa produktioner har nykomponerad musik av Carin Bartosch Edström.
www.krapsan.se
 
Carin Bartosch Edström är tonsättare, sångerska, författare och översättare. Efter en kulturfylld uppväxt i Rom följde studier i italienska, franska och musikvetenskap vid Lunds universitet. Carin valde tidigt en väg med nyskapande projekt inom språk, musik och scenkonst, som flera performance med Textilhögskolan i Borås, grundadet av Lunds studentopera och kammarmusikfestivalen i Skanör/Falsterbo. Orkesterchef för kammarorkestern Musica Vitae 1990-92 och utbildade sig därefter inom komposition vid Malmö Musikhögskola och Kungliga Musikhögskolan, där hon även studerade sång. Som tonsättare har hon främst skrivit kammarmusik, romanser och opera. Hon är utgiven på många skivor, varav Clarinetto con forza belönades med Grammis 2007. Hon har översatt ett 30-tal operor från italienska, tyska, franska och engelska till Sveriges främsta operahus, senast Folkoperans uppsättning av Così fan tutte 2022. Carin har gett ut två kriminalromaner, är översatt till flera språk och har turnerat i Europa med sin Musikaliska deckarsalong. Dessutom gör hon den svenska översättningen till Asterixalbumen.

Susanne Svantesson och Carin Bartosch Edström samarbete går tillbaks till 2016 då deras vägar korsades under Bergmanveckan på Fårö, dit dom båda vara inbjudan med olika produktioner. Sedan dess har de samarbetat för både film och dans. Förutom  de tidigare nämnda produktionerna Den blå klänningen och Indigo så hade deras senaste samarbete nyligen premiär, Suecia Antiqua et Hodierna - antiken i Sverige och Sverige i antiken. Suecia Antiqua et Hodierna är en afton med föredrag, musik och den historiska föreställningen Drömmarnas Akademi. 
Genom Mundebostipediet (Svenska Atheninstitutets vänner) samt stöd från Konstnärsnämnden kunde Susanne och Carin tillbringa en månad i Athen under 2021 för att filma och arbeta fram den film som är en stor del i Drömmarnas Akademi. Turnén på Nationalmuseum i Stockholm, Humanistiska teatern i Uppsala, Göteborg, Lund, Östersund samt i Rom och Athen skedde under oktober 2022. Läs mer på: www.sueciaantiquaethodierna.com

Lasse Pettersson är klassiskt skolad musiker med erfarenhet som frilansare på 1970-talet inom musikteater, dans, och improvisation. I början på 1980-talet sadlade han om och blev trädgårdsmästare i Botaniska trädgården i Visby. Som trädgårdsmästare har han även genomfört många solokonserter och kammarmusikkonserter i den botaniska miljön. Lasse medverkade i Susannes film Män som Dansar. Han har nyligen givit ut en bok i samarbete med fotografen Tommy Söderlund; Botan - Allas gröna rum (2021), där han beskriver hur tätt sammankopplat arbetet i trädgården är med rörelse och rytm.
 
”Ljudet när spaden glider ner i jorden, det vana greppet om spadens handtag,
en rätt avvägd ansträngning En danssats , en Allemande av Johann Sebastian
Bach är för mig en liknande utmaning.”
Lasse Pettersson ur boken Botan - Allas gröna rum (2021)
 
TRIO DE LUXE
Marie Louise Sjöberg - violin. Efter Studier i Danmark och Österrike för C.Øllgard och G.Schulz jobbade Marie Louise i Musica Vitae. Numera är hon frilans och ägnar sig år kammarmusik i Trio de Luxe och EricsBergskvartetten. Hon har deltagit i europaturneer med Stockholms Ensemblen och medverkar som frilans i perioder  i Uppsala Kammarsolister. 
Erik Sunnerstam - flöjt. Tog diplomexamen i Stockholm och har även studerat för Jonathan Snowden i London. Han har jobbat i Folkoperans orkester i nära tre decennier. Förutom att vara frilans är Erik även reseledare i Sverige och på Malta. Han delar sin tid mellan Trio de Luxe och andra grupper, t ex Roslagens Blåskvintett. 
Lena Müller - violoncell. Lena har studerat i Stockholm på KMH  för Ola Karlsson. Efter att ha jobbat i Gävle symfoniorkester är hon för närvarande verksam i Växjö och gör vid sidan av arbetet med Trio de Luxe kammarmusik med bland annat Amadeakvartetten och Kalaskvartetten.

Vill du göra något i Benhuset?

Hur fungerar Benhuset?

Allt som sker i Benhuset går genom ett konstnärligt råd som består av en handfull anställda med olika kompetenser inom kulturområdet, en representant från kyrkorådet samt i perioder en volontär från kultursektorn. Rådet går igenom ansökningar som kommer in och tar beslut vilka som kan ges plats. Rådet beslutar även om konstutställningar i Katarina kyrkorum.

Det kostar ingenting att ställa ut eller skapa projekt i Benhuset och församlingen bistår med viss kommunikation, i våra kanaler. Om det är ett längre projekt utgår ett mindre bidrag som kan täcka vissa omkostnader men för arvoden krävs andra intäkter, stipendier, projektbidrag eller dylikt som kan sökas via t ex Konstnärsnämnden, Kulturrådet mm.

Det är alltid fri entré i Benhuset för publiken, alltså kan man inte få biljettintäkter, inte heller ta upp valfritt bidrag från publiken.

Om du är intresserad av att göra ett kulturprojekt i Benhuset eller kyrkorummet, maila en ansökan med genomtänkt och utförlig beskrivning, CV, samt en text om vem du är och varför du tänker att just kyrkorummet, eller Benhuset med dess specifika egenskaper och läge på kyrkogården, är rätt plats för ditt projekt.

Maila din ansökan till: irma.schultz@svenskakyrkan.se

Tidigare i Benhuset

Här ser du vilka konstutställningar och teaterföreställningar som har genomförts tidigare i Benhuset på Katarina kyrkogård.