Foto: Jeanette Dahlström

Mental träning för föräldrar

Publicerad

Therese Jonsson var trött och sliten i post-covid och hade dåligt samvete för att inte riktigt räcka till hemma. Då såg hon att församlingen i Skåre utanför Karlstad erbjöd ”Mental träning för föräldrar”.

– Det lät spännande! Och träffarna var härliga, hit kunde man komma som man var.

Gruppen träffades ett par timmar vid fem tillfällen och bestod av nio föräldrar, både gifta och ensamstående, som berättade om situationer i livet med barn. Gruppen lyssnade till den som talade och avbröt inte med kommentarer eller lösningar.

– Samtidigt var igenkänningen stark, till exempel att morgnarna kan vara väldigt krävande, och vi fick hjälp att ifrågasätta saker och tankar vi tidigare tagit som självklara.

För Therese del, som i sitt jobb har regler och mallar att förhålla sig till, blev det en befrielse att upptäcka att hon kan vara mycket ”busigare” på hemmafronten:

– Man kan ju till exempel äta godis någon annan dag än lördag ibland. Och jag kan tänka lite mer på mig själv. Gör jag något jag tycker om, som att ägna mig åt trädgården istället för att dammsuga, mår jag bättre och blir på så sätt en gladare och mer närvarande förälder.

Stanna upp och hitta lugn

Och det är just såna saker fritidsledare Andreas Kullberg hoppades på då han drog igång gruppen: att väcka insikter och nya tankesätt kring vardag och familjeliv.

– Jag vill att så många barn ska må så bra som möjligt. En väg är att hjälpa föräldrar att bli medvetna om tankemönster som sätter krokben i vardagen. Den som är medveten om tankarna kan också se när hen blir arg eller trött och fattar dåliga beslut. Det kan spara många konflikter i familjen.

Vid träffarna visade Andreas till exempel hur man kan stanna upp och fråga sig varför man egentligen stressar och föreslog olika sätt att hitta ett lugn. Han uppmuntrade också föräldrarna att fundera över om alla måsten verkligen är måsten och tipsade om hur man kan hantera konflikter på nya sätt genom att släppa prestige.

En av övningarna gick ut på att lista hur man beter sig och fungerar när man känner sig ”helt omhändertagen i sig själv”, det vill säga när man känner sig trygg, harmonisk och i balans.

– Sen listade vi hur vi beter oss och hur vi är när vi inte känner så. Det blev så tydligt att vi agerar annorlunda och ser olika på världen beroende på i vilket tillstånd vi befinner oss.

Andens nio frukter

Att bli medveten om att det inte är yttervärlden i sig som skapar känslorna, att kort sagt sluta tro på det vi tänker, ger också ett större inre lugn, fortsätter Andreas.

– Med det kristna språkbruket handlar det här om att sprida ljus och kärlek. När jag uppnår ett harmoniskt läge blir jag naturligt kärleksfull, ser klart och tar bra beslut. Det handlar om Andens nio frukter: kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning. När vi är harmoniska – då finns de andliga frukterna där!

Text: Cecilia Hardestam