För att uppmuntra utvecklingen av arbetet med lärande och undervisning inom Svenska kyrkan har ett pris i just lärande och undervisning instiftats. En av de första pristagarna är Thomas Pfitzinger-Drewes, kyrkoherde i Hagfors pastorat, som introducerade metoden Kyrkopedagogik i Sverige för knappt 15 år sedan.
– Det är verkligen ett fint pris och en stor ära. Priset är en uppskattning inte bara för mig utan för alla som har arbetet med kyrkopedagogik i församlingarna, i samband med utbildningarna och i föreningen för kyrkopedagogik i Sverige, säger Thomas Pfitzinger-Drewes.
Kyrkopedagogik är ursprungligen en tysk pedagogisk metod för guidningar i kyrkorum, som fungerar för alla åldrar, för skolklasser, turister, såväl som för församlingsgrupper. Metoden har fått stor spridning som ett sätt att undervisa om kristen tro och tradition och kyrkobyggnaden som kulturarv. I dag finns runt hundra utbildade kyrkopedagoger i Sverige. Att kyrkopedagogik idag är så väl etablerad är ett resultat av många gränsöverskridande samarbeten, i första hand mellan Karlstads och Skara stift.
– Kyrkopedagogik har visat sig vara ett mycket passande arbetssätt för Svenska kyrkan både i skolkyrkoarbete och i kyrkans barn- och konfirmandarbete. Metoden funkar egentligen i alla sammanhang där kyrkorummet visas som religiöst och kulturellt rum för människor oavsett deras egen religiösa bakgrund, säger Thomas Pfitzinger-Drewes.