Enneagrammet – själens nio facetter

Publicerad

När Zandra Erikshed använde Enneagrammet, ett test och verktyg för självutveckling, förändrades hennes liv. Det gav ett språk för att avslöja den falska identitet jag skapat, den som hindrar mig att ge och ta emot kärlek.

Zandra Erikshed är fotograf och bor i Bjärka-Säby, där hon är medlem i den kristna ekumeniska kommunitet som har sitt säte i byn. Hon är sedan ett par år tillbaka också certifierad enneagram-coach, och första bekantskapen med verktyget fick hon redan för sexton år sedan, då en vän gav henne boken Enneagrammet – själens nio ansikten av den katolske prästen Richard Rohr.

– Jag tyckte den var intressant, men var ju ganska ung och inte så jätte­benägen till självreflektion, säger Zandra. 

Livet tuffade på, Zandra drabbades som så många andra av utmattning, fick två barn tätt och när den andra utmattningen på tio år var ett faktum insåg hon att något i hennes liv måste förändras. Hon började leta efter verktyg som kunde hjälpa henne, bland annat poddar från USA där det fanns mycket om personlig utveckling på kristen grund. 

– Där dök enneagrammet ofta upp och hur många blivit hjälpta av det, och jag kände att det fanns mycket att lära av den här modellen.

Enneagrammets bakgrund är inte helt kartlagd, men spår finns till exempel i antiken och hos de kristna ökenfäderna. Den beskriver nio (ennea på grekiska) personlighetstyper med olika styrkor, utmaningar, drivkrafter och självbilder. 

Sedan mitten av 1900-talet har psykiatriker, präster, psykologer, terapeuter och filosofer plockat upp och utvecklat enneagrammet till ett psykologiskt verktyg och en modell för personligt växande, med lite olika betoningar. Tanken är att man ska hitta sin grundstrategi och utifrån den ringa in områden som man behöver arbeta med.

Zandra Erikshed, certifierad enneagram-coach, Foto: Niklas. E Johansson

– Det kallas ju för personlighetstyper, men egentligen handlar det om olika strategier som vi använder för att hantera livet. Vi är alltså inte våra strategier, men de är en del av oss. Och när vi får syn på dem och hur de påverkar våra tankar, känslor och handlingar, kan vi också arbeta med dem, förklarar Zandra.

När hon själv började fördjupa sig i enneagrammet tänkte hon att hon var den klockrena ”entusiasten” – glad, positiv och lösningsfokuserad. Men hon kom liksom inte vidare, och först när hon träffade en enneagramcoach började hon förstå att hennes strategi egentligen var ”hjälparen”, som hade svårt att sätta gränser. 

– Det var ingen rolig insikt, för det var ju inte den jag ville vara. Men det ledde till en inre revolution.

Under de följande veckorna vaknade Zandra varje morgon med huvudet fullt av val hon hade gjort, känslor hon drabbats av i vissa situationer, relationer som skavt – och ett mönster började bli plågsamt tydligt: Hur hon på ett ganska forcerat och gränslöst sätt sökt upp situationer och platser där hon kunnat hjälpa andra, eftersom det fick henne att känna sig värdefull. 

– Jag tog på mig ansvar för andra människors problem och blev snabbt medberoende, eftersom jag inte kunde sätta gränser. Samtidigt finns det något väldigt självupptaget i att ständigt söka bekräftelse och känna sig duktig genom att finnas till för andra. 

Insikterna blev också en befrielse, menar Zandra. Som att låna ett par glasögon, se allting på ett nytt sätt och inse att det plötsligt fanns ett hopp. Hon började skriva dagbok med målet att sammanfatta vad varje dag gjorde med henne, och insåg då att hon hade svårt att sätta ord på sina egna känslor – för hennes fokus var ju vad alla runt omkring henne kände. 

– Jag behövde arbeta med att identifiera vad jag hade för känslor och behov. Det var inte lätt, men jag började träna mig på att vänta en dag eller två innan jag fattade beslut, för då hinner man känna efter om man faktiskt orkar, hinner eller ens vill. Jag lyckas inte alltid, men jag blir bättre och bättre på att ha en balans i tillvaron. Mina relationer blir också sundare, för nu kan jag stötta andra utan känslan av att jag måste lösa alla deras bekymmer. 

På ytan kan enneagrammet uppfattas som ett förenklat sätt att stoppa in människor i olika kategorier eller ännu en psykologisk quickfix, men Zandra menar att det snarare är tvärtom. Enneagrammet gör inte anspråk på att helt förklara oss som människor, utan är ett verktyg för att få syn på mönster vi skaffat oss och som ibland sätter krokben i våra liv.

– För många räcker det att bli uppmärksam på sina mönster och sedan själv jobba vidare utifrån de olika delar som just ens egen strategi behöver jobba med. Andra tar med sig den fördjupade självinsikt som enneagrammet har gett till sin terapeut, för att jobba mer riktat och kraftfullt med de sår och rädslor man insett att man har. 

Ur ett kristet perspektiv har ennea­grammet blivit ett sätt för Zandra att tydligare se sin egen brustenhet och behov av förlåtelse. Nåd har blivit mer än ett ord. Genom att börja förstå mönstren bakom andras tankar, känslor och agerande, har hon själv erfarit att hon fått mer kärlek och tålamod. Plötsligt var det som att se speglingar av Gud i alla hon mötte, och hon greps av alla dessa människor, var och en med sin kamp och ofta missriktade längtan efter trygghet och kärlek. 

– Men våra personligheter är inte huggna i sten. Vi kan lära om och det man odlar kan växa! Tidigare hade jag nästan tappat livsglädjen, men nu känner jag tacksamhet över att jag inte bara är ett offer för omständigheterna. Varje dag har jag min strategi i åtanke och försöker göra medvetna val istället för att gå på autopilot, så att jag kan förvalta min tid och mina resurser på bästa sätt. Det synsättet har gett mig kraft och glädje, och för­djupat mina relationer.

Text: Pernilla Fredholm

De nio strategierna

Foto: Per Hardestam

Förbättraren strävar efter att nå fulländning.

Som bäst är de idealistiska, realistiska, hängivna, disciplinerade och principfasta. De kan också vara självkritiska, perfektionistiska, oflexibla och tillrättavisande.

Foto: Per Hardestam

Hjälparen strävar efter att skapa kontakt med andra. Som bäst är de positiva, generösa, empatiska, energiska och serviceinriktade. De kan också vara överbeskyddande, martyriska, självuppoffrande och krävande.

Foto: Per Hardestam

Presteraren strävar efter att vara framgångsrik. Som bäst är de målinriktade, effektiva, charmiga, självsäkra och inspirerande. De kan också vara otåliga, imagemedvetna, prestationsinriktade och arroganta.

Foto: Per Hardestam

Individualisten strävar efter att vara originell.

Som bäst är de uttrycksfulla, intuitiva, kreativa, ärliga. Men de kan också vara dramatiska, självupptagna, melankoliska och avundsjuka.

Foto: Per Hardestam

Undersökaren strävar efter att vara kompetent och förstå.

Som bäst är de uppmärksamma, innovativa, analytiska, lyssnande, återhållsamma. De kan också vara distanserade, cyniska, besserwissers och nördiga.

Foto: Per Hardestam

Den lojale strävar efter att bli trygg.

Som bäst är de engagerade, samarbetsvilliga, pålitliga, genomtänkta och modiga. De kan också vara skeptiska, ambivalenta, misstänksamma och problemfokuserade.

Foto: Per Hardestam

Entusiasten strävar efter att känna glädje.

Som bäst är de optimistiska, mångsidiga, lösningsorienterade, snabba och humoristiska. De kan också vara splittrade, ombytliga, rastlösa och ignorera problem.

Foto: Per Hardestam

Utmanaren strävar efter att känna sig kraftfull och kunna påverka.

Som bäst är de tydliga, orädda, beskyddande, handlingskraftiga och visionära. Kan också vara konfrontativa, dominanta, skamlösa och skrämmande.

Foto: Per Hardestam

Medlaren strävar efter att känna harmoni. Som bäst är de lättsamma, vidsynta, balanserade, prestigelösa och tålmodiga. De kan också vara konflikträdda, frånvarande, otydliga och händelsestyrda.