Foto: Jocke Lagercrantz

– Men...! Han dör ju!

Publicerad

Förstaklassarna flämtar förskräckta till när de vänder blad och ser Abel livlös på marken. Intill ligger en blodig spade och Kain böjer sig ner över sin bror. Bibelberättelsen hjälper stiftspedagogen Kristina Stolare och läraren Petra Nävehed att prata om hur man kan hantera ilska utan att slåss.

Ester och de andra barnen är vana att se och tolka emojis med olika känslouttryck. Foto: Jocke Lagercrantz

Barnen i årskurs ett i Järvenskolan i Gunnarskog kommer in i klassrummet, sätter sig i sina bänkar och börjar lugnt teckna eller skriva. Så gör de en stund varje morgon.

Idag har de besök av stiftspedagogen Kristina Stolare, som var där igår också.

Igår utgick hon från skapelseberättelsen. Idag blir det Kain och Abel.

Men först tar Kristina gitarren och sjunger Hej-sången tillsammans med klassen.

– Hejhej, hejhej, nu sjunger vi en sång, alla på en gång…

Sen kommer känslokartan fram, med ansikten som visar olika känslouttryck.

– Hur ser ni ut när ni är sura eller arga? frågar hon och barnen pekar på ansiktena, och en flicka berättar att när hennes pappa blir arg försöker hon att inte vara i vägen.

Ett ansikte signalerar rädsla.

– Jag är inte rädd! säger Albin snabbt och Valter fyller omedelbart i:

– Jag är inte heller det!

Sen delas klassuppsättningen av Barnens Bästa Bibel ut, och Kristina läser berättelsen om Adam och Evas söner Kain och Abel som båda offrade till Gud, men Gud tyckte bättre om Abels gåva än om Kains. Kain blev ledsen och arg över att Gud inte brydde sig om honom, så arg att han lurade ut sin bror på åkern och dödade honom.

Marcus-Gunnar Pettersson har gjort bokens illustrationer och de väjer inte för det hemska. Spaden bredvid Abel är blodig och Abel är uppenbart död.

Barnen spärrar förfärat upp ögonen.

– Jag fattar inte varför han dödade sin egen brorsa! utbrister någon.

Kristina går tillbaka i berättelsen, till när Gud upptäcker hur sårad Kain är över att Gud inte upp­skattar hans gåva.

– Gud säger ”livet är inte alltid rättvist, men du väljer själv vad du ska göra med din ilska.”

Sen plockar hon fram en liten verktygslåda och ber barnen fundera ut ”verktyg”, saker som man kan göra när man blir riktigt arg.

– För man får bli arg, det är inte farligt att bli arg, framhåller Kristina.

– Jo, ifall man dödar nån, påpekar en pojke.

Verktygslåda med tips 

Barnen målar bilder och skriver vad de brukar göra när de blir arga.

Säga till fröken, föreslår någon.

Gå en promenad, försöka slappna av, baka pepparkakor, bygga Lego, gosa med katten, ta fram iPaden, andas lugnt, lägga sig i sängen ett tag och gå och hälsa på en kompis, är några andra metoder som kommer upp.

Kristina tar alla teckningarna och lägger i verktygslådan.

– Om ni känner att ni blir riktigt arga på nånting kan ni gå till verktygslådan och se om det finns nåt där som passar er.

Lite drygt två timmar med rast emellan är hon hos förstaklassarna, och hon varvar bearbetandet av bibeltexten med rörelsesånger för att sjuåringarna ska få lite variation.

Avstamp för att prata om livet

Barnens Bästa Bibel med text av biskop Sören Dalevi och bilder av Marcus-Gunnar Pettersson kom ut till jul 2019. Alla skolor som ville fick en klassuppsättning av stiftet och i samband med lanseringen utarbetades ett pedagogiskt material som skolorna kan använda. Tanken är att de urgamla berättelserna ska vara ett avstamp för att prata om livet här och nu, om händelser, känslor och dilemman i barnens egen vardag.

Men pandemin kom emellan, och Kristina Stolare som var med och utformade det pedagogiska materialet har inte kunnat komma ut i skolorna och se hur det fungerar. Inte förrän nu hösten 2022.

Läraren Petra Nävehed är glad för besöket.

– Det är väldigt roligt att få input från en duktig pedagog!

Järvenskolan ligger i Gunnarskog, norr om Arvika. Kyrkan har en stark förankring i bygden och Järvenskolan var en av de skolor där barnbibeln släpptes vid releasen 2019. Petra använder den gärna i undervisningen.

– Ofta inför de stora högtiderna, för att förklara varför vi firar jul och påsk och så. Jag tycker att texterna är fantastiskt bra, och bilderna också. Det är så roligt att titta på bilderna tillsammans med barnen. De lägger märke till helt andra saker än man gör själv.

Berättelsen rymmer flera dimensioner

Efter lektionen pratar Kristina och Petra om hur klassen reagerade och hur materialet fungerade.

Berättelsen om Kain och Abel rymmer dimensioner om till exempel orättvisor och om Kainsmärket, det märke som Gud sätter på Kain för att visa att även om Kain har begått ett fruktansvärt brott så är han inte fredlös och ingen har rätt att skada honom.

För förstaklassarna valde Kristina och Petra att enbart fokusera på känslor och olika sätt att hantera ilska.

Petra tillstår att hon först tyckte att berättelsen om brodermordet var för hemsk för så små barn.

– Men barn klarar av svåra saker, bara vi pratar om det, säger Kristina.

– Fast kanske borde lärarhandledningen ha med ett förslag på information till hemmen om vad vi har pratat om? funderar hon.

Text: Annika N Lindqvist