Våra volontäruppdrag

Det finns många sätt att hjälpa till som volontär. Ring oss gärna så kan vi träffas och prata om var just du kan göra skillnad.

Volontärutbildning för Vintervärme, Stadsmissionen och Ungdomsbussen

NY UTBILDNING I FEBRUARI: Vill du vara med och göra skillnad för människor som lever i utsatthet i Karlstad? Genom denna utbildning får du verktygen du behöver för att arbeta som volontär på Nattboendet Vintervärme, Ungdomsbussen och Karlstads kyrkliga stadsmission.

Ungdomsbussen

Ungdomsbussen finns på Stora torget varje fredag 22.00-02.00 för att möta ungdomar och andra som rör sig i centrum. Den bemannas av volontärer och kyrkans personal.

Ungdomsbussen behöver personer med busskort som kan köra bussen, personer som kan bemanna den och volontärer som ställer upp med att baka bullar.

Skattkistan

I Norrstrands kyrka finns Skattkistan - kyrkans gratis second hand för barnkläder och lite andra saker. Där kan familjer hämta kläder utan kostnad och ta en fika.

Här behövs människor som kan hjälpa till under tisdagarna när familjer kommer för att hämta kläder. Det behövs också personer som sorterar kläderna som skänks.

Cafévärd

I flera kyrkor runt om i Karlstad finns enkla caféer där folk kan träffas.

Där behövs personer som kan hjälpa till att förbereda och servera. Kontakta oss för mer information.

Gudstjänstvärd

Inför och under gudstjänsterna som sker i våra kyrkor många gånger varje vecka ingår en del förberedelser.

Här behövs du som vill vara delaktig i gudstjänsten genom att ta ansvar för praktiska uppgifter.

Gå med i internationella gruppen

Vi engagerar oss för en bättre värld. Vi planerar och genomför aktiviteter till förmån för Act Svenska kyrkan, SKUT (Svenska kyrkan i utlandet), fairtrade med mera. När vi ses vid våra möten cirka tre gånger per termin samlar vi också på oss kunskap om världen och lär av varandra. Det finns plats för den som vill göra en liten eller tidsbegränsad insats och för den som vill lägga ner mycket tid. Kontakta: marie.lundstrom@svenskakyrkan.se

Språkcafé och språkundervisning

I Kronoparkskyrkan bedrivs det språkundervisning. Här behövs det personer som talar svenska. Du behöver alltså inte ha pedagogisk utbildning för att hjälpa till. Det som behövs är att du vill dela med dig av ditt språk.

Karlstads kyrkliga stadsmission

För att få mer information om volontäruppdraget på stadsmissionen kontaktar du verksamhetschef Marie Björklind 070-967 12 47.

Intresseanmälan volontär