Vintervärme - tak över huvudet till Karlstads hemlösa, vintern 2024

Nu söker vi volontärer till nattboendet Vintervärme som planerar att öppna i januari. Vi behöver nattvolontärer som kan skapa trygghet och god miljö varje natt i många veckor. På Vintervärme kan alla som saknar någonstans att sova hitta kvällsmat, värme och trygghet. Vi håller till i Älvkullegymnasiets gamla lokaler.

10 år med Vintervärme - välkommen på öppet hus!

Onsdag 21 februari 17.30-19.30. Välkommen till Vintervärme på studiebesök, utställning, information och fika!

Nattboende 1 januari - 2 april:
Värme under kalla nätter

Vintern 2024 kommer Vintervärme återigen att vara i gamla Älvkullegymnasiet. Det blir tredje året på samma plats.

Planen är att hålla Vintervärme öppet 1 januari till 2 april. Det blir en vecka längre än förra året.

NU SÖKER VI VOLONTÄRER OCH GÅVOR!

Anmäl dig som natt- eller kvällsvolontär

För att kunna hålla Vintervärme behöver vi volontärer som bemannar nattboendet. Nytt i år är att en anställd kommer att finnas på plats varje natt. Men det behövs ändå en eller flera volontärer. I år går det också att ställa upp som kvällsvolontär. Då arbetar man från 19.30 till 23.30.
Anmäl dig som natt- eller kvällsvolontär här.

Vill du bidra till Vintervärme 2024?

Eftersom vi har en anställd person på plats varje natt samlar vi nu in pengar till löner - förutom de vanliga utgifterna för till material, städning, förbrukningsartiklar, kvällsmaten och utbildning av volontärer..

Swish:         123 412 60 17

Bankgiro:     5654-9819, märk med ”Vintervärme”

Kommande nattboende 2024:

Öppet alla dagar kl 20.30-07.30 (insläpp mellan 20.30-22.00)
Tyst vila i sovsalarna kl 23.00-06.45

För de som sover utomhus är det i slutet av vintern som krafterna börjar ta slut. I januari behövs en varm plats att sova för att kunna återhämta kroppen och sinnet. På Vintervärme kan 15 personer få möjlighet att sova inomhus under vintern 2023.

Årets nattboende finns i Älvkullegymnasiets gamla lokaler, ungefär vid Älvkullegatan 34. Gå av bussen på hållplats Tomtebogatan så hittar du Vintervärme strax bakom hållplatsen.

Här finns 15 sängplatser fördelat på två sovsalar. En för män och en för kvinnor. Det är insläpp 20.30-22.00 varje kväll. Gästerna får kvällsmat och sedan är det tyst vila mellan 23.00 och 06.45.

Gästerna till att städa innan de lämnar boendet före 07.30. Frukost finns på Karlstads kyrkliga stadsmission inne i centrum under vardagar. På helger finns det frukost innan de lämnar Vintervärme.

Arbeta som volontär i Vintervärme - natt eller kväll

Vill du göra skillnad för någon som lever i utanförskap och som inte har någonstans att bo? Nu kan du anmäla ditt intresse för att hjälpa till som volontär. Gör skillnad på riktigt!

Volontärutbildning för Vintervärme, Stadsmissionen och Ungdomsbussen

NY UTBILDNING I FEBRUARI: Vill du vara med och göra skillnad för människor som lever i utsatthet i Karlstad? Genom denna utbildning får du verktygen du behöver för att arbeta som volontär på Nattboendet Vintervärme, Ungdomsbussen och Karlstads kyrkliga stadsmission.

Ekonomi

De ekonomiska resurserna som möjliggör Vintervärme är bidrag från Karlstads kommun och gåvor från privatpersoner, organisationer och företag – både pengar, material och livsmedel.

Bakgrund

Vintervärme är ett nätverk bestående av Svenska kyrkan Karlstads pastorat, Karlstads kyrkliga stadsmission, RIA Hela människan, Rotary City, Karlstads kommun och Tingvallakyrkan.
   Från 2021 består nätverket av både offentliga och privata organisationer.

Sedan 2014 har Vintervärme arbetat med att hjälpa utsatta människor i Karlstad med värme, boende och mat under kalla vinterveckor. Från början var nätverket en akut insats för att hjälpa det stora antalet EU-migranter som kom vintern 2013/2014 och sedan har verksamheten sett olika ut varje år.

Alla nationaliteter har alltid varit välkomna till Vintervärme. De två första åren låg fokus på att ordna nattboende för många (baracker och husvagnar) och de tre nästkommande åren har det organiserats ett nattcafé där fokus varit värme, trygghet och mat. 2020 skapades ett nattboende med plats för 14 personer som var öppet i över två månader. 2021 var det inte möjligt att öppna något boende på grund av corona men 2022 är planen att kunna ta emot nattgäster igen.

FÖRETAG SOM VILL BIDRA

Företag? Ta kontakt med Ulrik Scheller,
ulrik.engagemang@gmail.com 070-2510500.

Bankgiro: 5654-9819
Märk med Vintervärme

Ge en gåva

Vi samlar in pengar för att Vintervärme ska kunna erbjuda värme åt Karlstads hemlösa. Varje litet bidrag är viktigt! Varje bidrag som kommer in gör att vi kan hjälpa och stötta Karlstads hemlösa under kalla vinterveckor. Här kan du läsa mer om vad pengarna används till.

Swish: 123 412 6017

Bankgiro: 5654-9819
Märk med Vintervärme

Nätverket Vintervärme

• Svenska kyrkan, Karlstads pastorat
  • Karlstads kyrkliga stadsmission
  • RIA Hela människan Karlstad
  • Rotary Karlstad City
  • Equmeniakyrkan, Tingvallakyrkan

Ge en gåva som värmer på riktigt

Stöd Vintervärme så fler hemlösa kan få spendera några nätter i värme och trygghet. Ge bort en natt en gåva till någon och skriv ut det fina gåvokortet som berättar lite mer.

Ge en gåva till Vintervärme

Varje litet bidrag som kommer in gör att vi kan hjälpa och stötta Karlstads hemlösa under dessa kalla vinterdagar. Nu laddar närverket för att kunna erbjuda varma nätter i januari.

Vintervärmes värdegrund

Läs om vad som är grundläggande i arbetet med Vintervärme.