Välkommen till Norrstrand

En församling med många människor och mötesplatser. I våra tre kyrkor kan du finna gemenskap och stöd. Eller kanske musik och andlig hemvist.

Barnens Katedral

Välkomna till Barnens Katedral på Kroppkärr. Kyrkan med plats för alla åldrar.

Kronoparkskyrkan

Välkommen till Kronoparkens egen kyrka! Kyrkan är en samarbetskyrka mellan Svenska kyrkan och Equmeniakyrkan - sedan 1980. Som kyrka vill vi finnas till för alla! Vi firar gudstjänst varje söndag och vi har alltid kyrkkaffe efter våra gudstjänster! Kika in våra verksamheter och ladda gärna ner appen ”Kyrkguiden” Därfår du senaste uppdateringarna om våra gudstjänster och annat som händer i vår kyrka.

Norrstrands kyrka och klocktorn i solsken.

Norrstrandskyrkan

Här hittar du café, sopplunch, regnbågsmässor, körer, gudstjänster och engagerade människor. Här finns plats för dig också.

I Norrstrands finns tre distriktskyrkor (Barnens Katedral/Kroppkärrskyrkan, Kronoparkskyrkan, Norrstrands kyrka).

Norrstrands kyrka är moderkyrka och de två stadsdelskyrkorna har byggts allteftersom behovet av en kyrka uppkommit när Karlstad har blivit större.

Norrstrands församling ingår i Karlstads pastorat tillsammans med kyrkogårdsförvaltning och fyra andra församlingar.
I församlingen finns hela spektrat när det gäller typ av hushålls- och familjestruktur, nationalitet, religion, boendeform, språk och ekonomiska förutsättningar.

I Norrstrands församling finns universitet, gymnasier, förskolor, låg-, mellan- och högstadieskolor, äldreboenden, ishall, travbana, badhus och sporthall, kyrkogårdsförvaltning, kultur- och sportföreningar, vårdcentraler och både små och stora företag. Församlingen samarbetar med Karlstads kommun, landsting samt andra trossamfund. I församlingen finns behov av verksamhet på finska, arabiska, engelska och teckenspråk.

Kontakta pastoratsexpeditionen

För alla fem församlingar, samt kyrkogårdsförvaltningen.

Vi hjälper dig med svar på dina frågor om bokningar, medlemskap, begravning och kyrkogård. Eller sök kontakt för samtal, information eller kondoleanser. Och är det något annat hjälps vi åt att svara på det också eller leda dig vidare till någon annan som vet.

Pastoratsexp: 054-14 14 00

Kyrkogårdsexp: 054-14 14 60

Epost: karlstads.pastorat@svenskakyrkan.se

Ordinarie telefon- och öppettider:
Måndag-torsdag kl 08.00-17.00
Fredag kl 08.00-14.00

Stängt alla röda dagar.

Besöksadress:
Västra Kyrkogatan 5, Karlstad
I domkyrkans församlingshus.

Postadress: Västra Kyrkogatan 5, 652 24 Karlstad

Klicka här för att komma till den gemensamma expeditionens egen sida. >>
Där hittar du mer information om vad de kan hjälpa dig med och kontaktuppgifter till personal.