Tjejgrupp, Kronoparkskyrkan

Tisdagar 15.00-17.00. För tjejer i åk 4-5. Kronoparkskyrkan. Start 16 januari.

Vi pysslar, bakar, äter mellanmål, leker och gör annat kul!
Begränsat antal platser.

Frågor besvaras av församlingspedagog Sofia Westberg 054-14 19 25.

Ledare: Sofia Westberg och Beata Strandlund.

Församlingspedagog Sofia Westberg berättar om tjejgruppen:
”En plats där tjejer kan träffas och vara sig själva”

Alla flickor i närområdet får en inbjudan. Gruppen är uppdelad i två så den ena veckan kommer 15-20 tjejer från 4:an och den andra veckan lika många från 5:an. Verksamheten är mycket populär och grupperna är fulla. De pysslar, leker och bakar med mera. Varje tillfälle avslutar de i kyrkan, en lugn avslutning med tända ljus. Sist läser alla tillsammans refrängen till "Du vet väl om att du är värdefull."

Det blir ofta bakning på tjejgruppens schema.

Vad är syftet med verksamheten?
- Det är att erbjuda tjejer en plats att träffas där de kan vara sig själva. Att få dem att känna sig värdefulla och älskade precis som de är. Här får de en egen träffpunkt där de får ta plats. På andra platser är det ofta killarna som hörs och syns mest, men här är det de!

Varför tror du att människor kommer tillbaka?
- Gruppen kom till från början för att tjejer som varit med i lågstadieverksamheten ville få fortsätta att träffas bara tjejer. De får vara med och önska vad vi ska göra på träffarna vilket är uppskattat. Vi får ofta höra att de nya som kommer har längtat efter att få börja eftersom de har haft systrar eller kompisar som har berättat att det är så kul.

Vad ger det dig att leda den här verksamheten?
- Att få lära känna dessa tjejer och dela sånt som de tycker är både roligt och svårt är en förmån. De här tjejerna behöver förebilder och jag hoppas få vara en sådan för dem.

Det här är tjejgruppens regler som alla tjejer har skrivit under.