Två män samtalar i kyrkbänken.
Foto: Alex & Martin /IKON

Omsorg och stöd

Här hittar du en samtalspartner. Ibland tar livet oväntade vägar och vi ställs inför frågor som man kan behöva samtala med någon om.

Enskilt samtal med präst

Samtal med tystnadsplikt

Alla kan vi hamna i situationer där vi känner att vi behöver stöd, vägledning eller någon att prata med. Då är du välkommen till oss.

Kyrkans familjerådgivning

Kyrkans familjerådgivning är till för alla som har svårigheter i sina nära relationer.

Samtalsakuten och KAST Värmland

Samtalsakuten och Krismottagning för män vänder sig till människor i akut livskris och har behov av samtalsstöd.

Samtalsgrupper om sorg

Någon som stod dig nära har dött. Det påverkar ditt liv på olika plan. Nya känslor och svåra tankar kommer. Svenska kyrkan erbjuder sorgegrupper för vuxna och för barn och familj.

Kontakta jourhavande präst

Är du ledsen, rädd, orolig, eller känner dig ensam?
RING Jourhavande präst tar emot samtal alla dagar 21-06. Ring 112 och fråga efter Jourhavande präst.
SKRIV DIGITALT BREV Du kan skicka ett digitalt brev till Jourhavande präst när du vill. Brevlådan är alltid öppen.
CHATTA Genom vår chatt når du Jourhavande präst alla dagar 20-24.

Universitetskyrkan

Vilken religion du än har – eller om du inte har någon religion alls – är du som student eller anställd vid Karlstads universitet välkommen till oss. Hos oss kan du prata om existentiella frågor som identitet, relationer, mening, tro, studier eller vad som helst som du har lust att prata om. Vi har tystnadsplikt.

Sjukhuskyrkan vid Centralsjukhuset

Sjukhuskyrkan är till för alla - patienter, närstående och personal. Sjukhuskyrkan är ekumenisk och hos oss arbetar en sjukhuspräst, en sjukhuspastor och en sjukhusdiakon. Sjukhuskyrkan har tystnadsplikt och för inga journaler.

Trasigt hjärta

Barn och unga i sorg

Att förlora syskon, förälder eller barn innebär en stor livskris och den förlusten kan aldrig ersättas. Varje människas sorg är unik. Ibland kan det vara en hjälp att få dela sina tankar och erfarenheter med några andra som är i samma situation.

Vintervärme - tak över huvudet till Karlstads hemlösa, vintern 2024

Nu söker vi volontärer till nattboendet Vintervärme som planerar att öppna i januari. Vi behöver nattvolontärer som kan skapa trygghet och god miljö varje natt i många veckor. På Vintervärme kan alla som saknar någonstans att sova hitta kvällsmat, värme och trygghet. Vi håller till i Älvkullegymnasiets gamla lokaler.

Food truck byggdes som integrationsprojekt

Under sommaren har fem killar haft ett sommarjobb av det lite ovanligare slaget: de har byggt en food truck - på cykel! Den ska användas av Karlstads pastorat för att kyrkan ska kunna bli lite mera mobil.