Om Den förlorade sonen

I Skådespelet "Den Förlorade Sonen" vävs kärlek, förståelse, besvikelse och syskonrivalitet samman i skådespel och musik. Det är en livstolkande berättelse för alla åldrar. Det blev många föreställningar och nästan alla har varit fullsatta.

- Om bergen, buskarna och skogen inte ser ut nu som de gjorde då, är människorna fortfarande de samma. Vi har många de samma problemen nu som vi hade då, säger Kerstin Andeby, en av eldsjälarna bakom Bibelberättelsernas Hus. Kerstin, som är församlingspedagog i det dagliga, deltar också som musiker i skådespelet. Man planerar 10 föreställningar under våren.

”Den förlorade sonen” är ett samarbete mellan Norrstrands församling i Karlstad och Västanå Teater. Teatern är unik i sitt sätt att berätta en berättelse med drama, bild, dans, rörelse och musik. Även om Kroppkärrskyrkan är känd som barnens katedral, riktar sig inte Bibelberättelsernas Hus sig enbart mot barn. Detta kommer att bli en teaterscen även för den vuxna publiken.

- Varför valde ni just ”Den förlorade sonen”?

- Den förlorade sonen är en av de många berättelserna i Bibeln som är ytterst viktiga för oss i dag. Som alla bibelberättelser hjälper den oss att tolka livet. Det var inte lätt att välja vilken vi skulle börja med, så vi överlät det till Västanå. Det är ändå de som skriver manuset, tycker Kerstin Andeby.

- Vilken del av ”Den förlorade sonen” berör dig mest?

- Det är alltid något som griper mig när vi övar på föreställningen, men det är aldrig samma sak. Det är nog för att den är så innehållsrik. Jag tycker nästan synd om de som bara kommer se föreställningen en gång, säger Kerstin.

Regi av Jakob Hultcranz Hansson från Västanå Teater.

Barnens Katedral

Välkomna till Barnens Katedral på Kroppkärr. Kyrkan med plats för alla åldrar.

Kors av glas i Kronoparkskyrkan.

Norrstrands församling

Välkommen till den östra delen av Karlstads tätort. Fyra kyrkor och många engagerade människor.

Välkommen till Karlstads pastorat

Svenska kyrkan engagerar många människor i Karlstad. Körsångare, cafégäster, bullbakare, barn och föräldrar, konfirmander, frivilliga, pilgrimer, dansare och många andra. Läs om vår verksamhet här.